Waarom gaat mijn sluiervis steeds naar de oppervlakte om lucht te happen?(Hij zit in een gewone vissenkom)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Het beste antwoord

Een gewone vissenkom is een marteling voor de meesten vissen ,deze hebben zuurstof nodig,welke opgenomen kan worden via de wateroppervlakte, door het inblazen van lucht ( luchtpompje) of ,en dit is de belangrijkste, door waterplanten.
Door de bolle vorm van de vissenkom, is er relatief weinig contact met de lucht in verhouding met de inhoud.
Een zuurstofpompje wordt vrijwel nooit gebruikt in een vissenkom en zuurstofplanten staan er vaak te weinig of helemaal niet in, of zijn zo dood.
Dus zuurstof te kort voor de vis.
komt nog bij, dat door het ontbreken van een filter, de vissenpoep afgebroken wordt door bacteriën, dit proces kost ook zuurstof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt +1.
Een vissenkom is absoluut niet geschikt voor goudvissen. Vanwege meerdere redenen, maar zuurstofgebrek is inderdaad een belangrijke. Als je een goudvis goed verzorgt, kan ie 20 tot 40 jaar worden....
http://www.vissenbescherming.nl/pg-17392-7-21233/pagina/goudvissen_-_goudviskom.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent me voor, Ed.
Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: Een vissenkom is niks minder dan dierenmishandeling.
Weet je waarom er weinig tot geen rekening word gehouden met vissenleed? (incl sportvissen, etc)
Omdat vissen niet kunnen krijsen van ellende.

Andere antwoorden (3)

het kan zijn dat het zuurstofgehalte in het water te laag is. Misschien moet u er een klein pompje in plaatsen.
13 jaar geleden
probeer het water te verversen .. of een grotere kom?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer je eens in zijn leven te verplaatsen.

Jij zit in een klein glazen kamertje, met een klein raampje wat op een kiertje staat.
Geloof maar, dat ook jij dan naar dat raampje wilt
om lucht te happen.