Waarom knipperen sommigen zoveel tijdens het praten?

Het valt me voornamelijk op bij vrouwen, maar hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
6.9K
Kimath
13 jaar geleden
ik heb een collega die dit doet, die knijpt ook veel met zijn ogen, erg irritant als je er op gaat letten :P

Antwoorden (6)

Ik leg het uit als een teken van nervositeit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan meerdere oorzaken hebben. Naast nervositeit is het meestal een onschuldige tic. Als diegene er bewust van wordt en erop gaat letten wordt het soms erger, tenzij je er heel erg op focust, maar dat is onprettig.

Ik heb er zelf ook last van. Wel minder als ik een UV bril draag met meekleurende glazen. Dat geeft meer rust voor mijn ogen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Leuk artikel over knipperen: "mensen knipperen op saaie momenten zodat de hersenen geen relevante informatie missen". Maar dat heeft minder met een tic te maken.

De normale functie van knipperen is het oog vochtig te houden, maar dit artikel geeft dus ook nog een verklaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een (zakelijke) vrouwelijke partner gehad die de boel belazerde. Toen ik er naar begon te vragen, kon ik aan de frequentie van knipperen zien wanneer zij loog of de waarheid sprak. Zo ben ik uiteindelijk achter de totale waarheid gekomen, die zij met haar geknipper op een presenteerblaadje gegeven had, zonder het zelf in de gaten te hebben.
Nerveusiteit, de boel verbloemen dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Mooi verhaal, ik ga erop letten ook.
De hersenen concentreren zich meer op de inhoud dan op de lichaamshouding.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Andersom.
Ik ben het eens met de eerder gegeven antwoorden. Vaak is het een teken van nervositeit. Als je meer over oogbewegingen wil weten raad ik je aan een boek over NLP (Neuro Linguistisch Programeren) te lezen. Rechercheurs gebruiken deze techniek al jaren om meer over hun "verdachten" te weten te komen en/of te beinvloeden. Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Neurolingu%C3%AFstisch_programmeren

Toegevoegd na 8 minuten:
Let wel, deze techniek kan je niet zomaar toepassen, het vergt jaren training. Hoe een rechercheur een vraag aan een "verdachte" stelt kan heel veel invloed hebben op het antwoord die hij krijgt.

Wat die vrouwen betreft: Misschien vinden ze je leuk en worden ze nerveus van jouw. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dezelfde reden waarom vrouwen met hun haren zwaaien, hun borsten naar voren gooien, rechtop gaan zitten, naar je toe draaien, met hun tong hun lippen vochtig maken, hun hoofd schuin houden, vaker (op een hogere toon) lachen