Heeft een schildpad een inwendig of een uitwendig skelet?

Bij het ordenen wordt gekeken naar een inwendig of uitwendig skelet. Hoe zit het bij een schildpad? Heeft hij niet beide? En is zijn ruggengraat met het schild vergroeid?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
7.2K

Antwoorden (3)

Ja, een schildpad heeft ze allebei.

Schildpadden hebben een stevig schild, bestaande uit een platte onderzijde, buikschild of plastron genoemd, en een meestal bolle bovenzijde, het rugschild of carapax. Deze twee delen staan in verbinding met een benen brug. Het schild bestaat uit de vergroeide ribben van de schildpad en is verstevigd met hoornplaten die tegen elkaar aan liggen. Een schildpad heeft dus zowel een inwendig als een uitwendig skelet. Bij schildpadden is de vorm en kleur van het schild, en met name de hoornplaten, een belangrijk kenmerk omdat deze bij iedere soort anders zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijna goed, alleen de kenners weten dat er schildpadden zijn waarvan de ribben niet geheel aan elkaar zijn vergroeid en de voor- en achteropening kunnen afsluiten met het schild. Er zijn ook een aantal schildpadden die een huid over hun schild hebben, dit zijn bijvoorbeeld de weekschildpadden en de zeeschildpadden zoals de lederschildpad. Toch een +je waard, zie dit dan ook als aanvulling en niet als kritiek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thx, maar hebben die soorten waar jij het over hebt wel dan altijd een inwendig EN uitwendig skelet of mag je dat zo niet meer noemen en hebben ze alleen een inwendig skelet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De schildpadden die hun schild kunnen sluiten hebben een inwendig (poten) en een uitwendig skelet (schilden)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toevoeging: De weekschildpadden en de zeeschildpadden hebben enkel een inwendig skelet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou Theo dan moet je toch echt zelf een antwoord neer zetten want dan klopt mijn antwoord niet meer.
Zijn rugschild is een soort "eeltlaag" zal ik maar zeggen. Het is een hoornlaag en die hoort niet tot het skelet.
Reddie
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hoornlaag is een vast onderdeel van het schild en het skelet.
Om te beginnen kun je het schild indelen in 2 stukken.
Het carapax, dat is de bovenkant.
En het Plastron, dat is de onderkant.

De onderkant (plastron) zit niet vast aan het skelet en bestaat uit platen van keratine.
De bovenkant (carapax) zit wel vast aan het skelet.
Eigenlijk bestaat het carapax uit vergroeide ribben, met daar tussen vertebrale platen.
Toch kun je niet zeggen dat de ribben buiten het lichaam zitten, aangezien er nog een aantal lagen keratine op zit.
Doordat bot levend weefsel is, hersteld de rug van een schildpad ontzettend snel.
Ook lopen er bij de meeste soorten, ontzettend veel bloedvaten door, zodat de warmte dat met het carapax wordt opgevangen, door het lichaam kan worden gepompt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het plastron en het carapax zijn aan elkaar verbonden doormiddel van kraakbeen, net zoals bij de mens het borstbeen met kraakbeen aan de ribben vast zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had eigenlijk moeten zeggen, dat hij niet direct aan het skelet verbonden is.
Tenminste niet via botweefsel.