Wat is binnen de evolutie het nut van een bananenschil? Kortom, waarom is de schil eerst groen, daarna geel en daarna bruin?

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik snap dat het laat zien of de banaan rijp is (of niet). Maar, wat is evolutionair gezien het nut? Wat heeft de banaan er zelf aan?

Toegevoegd na 14 minuten:
Natuurlijk, protectie van de banaan, maar waarom dan die kleuren? Dit is ingetwijfeld een (biologische?) reactie, maar, waarom vind deze plaats?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.4K
Kimath
13 jaar geleden
hier staat een uitleg over de schilkleur: http://www.goeievraag.nl/vraag/banaan-geel.63495

Antwoorden (3)

Om de mens aan te geven wanneer de banaan het beste is.
Is de schil groen: laat de banaan dan nog maar even hangen.
Is die geel: Plukken en eten maar.
Is die bruin: Nuttigen op eigen risico

Toegevoegd na 10 minuten:
Wat de banaan zelf aan de schil heeft? Protectie. Groene schillen zijn harder, moeilijker doordringbaar, dus betere protectie om zijn vrucht tot een gezonde vrucht te laten worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een banaan heeft eigenlijk helemaal geen nut, want de bananenplant plant zich ongeslachtelijk voort. Er bestaat geen bananenzaad, de consumptiebananen die wij eten groeien aan planten die alleen scheuten maken. Bananen worden dan ook vermeerderd door de scheuten uit te planten, door een stukje wortel te planten of door celkweek. Zo zijn ook alle bananenplanten genetisch vrijwel identiek, waardoor ze dus ook heel gevoelig zijn voor ziekten.

De banaan is dus een evolutionair overschotje is uit de tijd dat de voorouders van de bananenplant zich nog wel geslachtelijk voortplantten. En toen was het nut van het geel worden, dat dieren dan konden zien en ruiken dat de bananen rijp waren en ze gegeten konden worden, en zo via hun poep de zaden konden verspreiden.

Wel een lekker overschotje trouwens!

In de onderstaande wikipedia-link heel veel over bananen, ook een foto van een banaan met zaad (niet voor consumptie).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep, het kan niet vaak genoeg herhaalt worden; de banaan die je in de winkel krijgt bestaat enkel en alleen bij gratie van de mens, en is een goed voorbeeld van een hoe snel gerichte kunstmatige selectie veranderingen kan aanbrengen die zo ver gaan dat zelfs natuurlijke selectie het als niet leefbaar beschouwt.
Het nut ener bananenschil ie veelzijdig. Is ie nog groen,dan maakt ie de consument duidelijk; eet mij nog niet,want ik ben nog niet rijp.
Is ie geel,dam is het; Nu kun je me verorberen en smaak ik lekker zoet.
Heeft ie zijn zwarte jasje aan, dan wil ie daarmee zeggen; Nu moet je opschieten,want mijn conditie holt achteruit en ben me aan het voorbereiden op de terugkeer in de schoot de aarde waar ik het mijne toe bij draag aan de vruchtbaarheid van genoemde aarde.