Bestaan 'dodelijke ' bijen echt ?

Er bestaat Afrikaanse en aanverwante bijen, die agressiever zijn dan de gewone honingbijen , maar het gif is net hetzelfde .
Bestaan er nu met dodelijk gif...zoals in de films?

Toegevoegd na 6 minuten:
film: Killer Bees

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.8K

Antwoorden (4)

Ha, die Beestie;

De Afrikaanse honingbij wordt vaak als Killer Bee aangeduid vanwege zijn agressie. Die houdt in dat ze weliswaar sneller zullen steken, maar dodelijk is haar gif alleen in geval van allergie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijengif is voor iedereen dodelijk als je veel gestoken wordt. Als allergisch bent of in je keel wordt gestoken, is het nog gevaarlijker. Bijen zijn bijna nooit agressief en dus in beginsel ongevaarlijk. Onder sommige omstandigheden steken ze wel en er zijn soorten die eerder steken dan andere. Echt agressieve bijen die je zonder oorzaak aanvallen zoals in films bestaan niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op wikipedia vond ik dit:
"Bijen- en wespensteken kunnen flink pijnlijk zijn, en het getroffen ledemaat kan behoorlijk opzwellen en nog dagen tot een week pijn blijven doen. Los hiervan kunnen mensen allergisch zijn voor wespen- of bijensteken. Dit komt echter veel minder vaak voor dan men denkt - de meeste 'allergische' reacties zijn gewoon fikse lokale reacties op het gif. In Nederland overlijden per jaar enkele mensen aan een bijen- of wespensteek, hetzij door een anafylactische reactie, hetzij doordat ze in hun mond of keel gestoken worden (drinken uit een flesje of blikje limonade met een wesp erin!) met als gevolg opzwellen van de luchtwegen. Er zijn enkele gevallen bekend waarin 20 wespensteken dodelijk waren."
Deze laatste zin, bedoelen ze denk ik mee mits je niet allergisch bent, dat je met meer dan 20 steken alsnog kan overlijden aan de hoeveelheid gif. Ligt er voor een groot deel dus ook aan WAAR je wordt gestoken.
Als bijen er bekend om staan agressiever te zijn, zoals de Afrikaanse bijen die je noemt, dan betekent dit dat ze eerder geneigd zijn om te gaan steken.
Dodelijk is het vooral wanneer je allergisch bent EN je in je keel ofzo wordt gestoken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de hier genoemde "anafylactische reactie" , een shock reactie, is levens bedreigend en inderdaad wat er gebeurd als een allergisch persoon gestoken wordt.
Zonder direct (binnen 10 minuten) medisch ingrijpen kan /zal bij een dergelijke reactie de gestokene overlijden. Mensen van wie bekend is dat ze allergisch zijn zullen dan ook vrijwel altijd tegengif bij zich dragen. (Of een injectiespuit met adrenaline...met adrenaline verleng je de tijd om met een tegengif te komen)
Na een wetenschappelijk experiment in het Braziliaanse Amazonegebied ontsnapten in de jaren vijftig duizenden agressieve 'Killer-bees'. Nadat de bijen eerder Zuid- en Midden Amerika hebben veroverd, rukken de dodelijke bijen nu op in de VS. De Killer-bees hebben vele duizenden doden op hun geweten.

Waar
De Killer-bee bestaat echt. Anders dan de vredelievende Europese honingbij, is een killer-bee extreem agressief. Een voorbijrijdende vrachtauto, de adem van een hond, zwaailichten of iemand in een rood T-shirt kan een killer-bee al erg uit zijn hum brengen.

Wanneer een killer-bee wordt doodgeslagen, verspreidt hij een zoete geur. Andere killer-bees ruiken deze geur en storten zich massaal op degene die de zoete geur bij zich draagt: in veel gevallen iemand die een bij heeft doodgeslagen. Waar normale bijen hun doelwit hoogstens zo'n zestig meter achtervolgen, achtervolgen killer-bees hun slachtoffer wel meer dan 500 meter. Er zijn gevallen bekend waarbij slachtoffers door meer dan 8.000 bijensteken om het leven kwamen. Alleen al in Venezuela werden in een jaar tijd meer dan 100 mensen door killer-bees gedood.

Killer-bees ontsnapten inderdaad in de jaren vijftig uit een laboratorium in het Braziliaanse regenwoud. Daar werd ge-experimenteerd met bijen die meer honing verzamelden dan 'gewone' bijen. Nadat een medewerker per abuis zo'n 30 bijenvolken liet ontsnappen, zijn de killer-bees bezig aan een gestage opmars. Ze rukken per jaar meer dan 300 kilometer op en verdrijven alle normale bijenvolken die ze tegenkomen.

In de jaren zestig en zeventig werden Zuid- en Midden Amerika veroverd. In de jaren tachtig hebben de VS vergeefs geprobeerd de killer-bee buiten de deur te houden door een 300 kilometer diepe 'bij-vrije zone' aan te leggen bij de grens met Mexico. De opzet faalde. Inmiddels zijn de killer-bees opgerukt tot Las Vegas.
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net als in de film...
Vind het toch een bevreemdende bron
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch meen ik me te herinneren gelijklopende artikels gelezen te hebben in de betere kranten , nog vóór dat de film gemaakt werd.