Waarom word je na een avond uitgaan de volgende morgen veel vroeger wakker dan normaal?

Als ik na een avondje uitgaan om 0500 uur ga slapen ben ik de volgende morgen tussen 800 en 900 uur 's morgens wakker. Dit terwijl ik zonder wekker zetten en ik op een normaal tijdstip ga slapen, ik rond 1100 wakker word. Wat is hier de verklaring voor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
4.4K
Antoni
14 jaar geleden
Ik heb hetzelfde. Goeie vraag!

Het beste antwoord

Volgens mij is de alcohol na zo'n 3 uur uitgewerkt. Tenminste de slaapverwekkende werking ervan. Het ligt er ook maar aan hoeveel je hebt gedronken. Ik weet wat je gedaan hebt, maar het kan ook de adrenalinestoot zijn die je in het café hebt gekregen. De frisse buitenlucht, het lopen van de ene naar de andere plek.... Thuis op bank voor de tv maakt moe.

Toegevoegd op 08-05-2009 20:15:41
In weet NIET wat je gedaan hebt... Foutje..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de een of andere manier doorbreek je een bepaald ritme en is je lichaam kennelijk van slag. Ik heb het trouwens ook altijd! Hoewel ik niet om 11 uur opsta, maar veel eerder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem even aan dat je veel drinkt. Alcohol tot je nemen heeft de fijne eigenschap dat je daarna heel snel in slaap valt, maar de vervelende eigenschap (naast de evt. kater) dat je onrustig slaapt en dus veel eerder wakker wordt.

Bij veel mensen is het zo dat ze dan ook niet meer terug in slaap vallen, omdat ze nu eenmaal wakker zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alcohol is bij matig gebruik een goede inslaper, maar is bij wat meer gebruik een slechte doorslaper...

vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat dacht je van prikkels? Een café is nu niet bepaald een rustige omgeving. Ik denk dat je hersenen al die prikkels slecht kunnen verwerken en dat je daardoor vrij snel weer wakker word. Of drank meespeelt weet ik niet, probeer het eens na een avondje doorzakken op spa blauw.... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
deze kwestie heeft te maken met alcohol gebruik én je biologische klok.

als de alcohol is uitgewerkt gaat je wekker zogenaamd af en word je eerder wakker.

je biologische klok raakt in de war, omdat je normaal rond 11(?) uur naar bed gaat en nu opeens om 5 uur...dan weet je biologische klok ook niet meer wat je wilt en kan ie eerder of later afgaan.

de grote reden blijft toch de alcohol aangezien het een verlammende werking heeft. des te meer alcohol(verlamming) des te langer je slaapt...maar pas op te veel alcohol laat je voor eeuwig slapen...