Hoe komt het dat er in China weinig of geen respect is voor de dieren? Is er een biologische verklaring voor deze verminderde empathie bij dierenleed?

Dierenrechten worden op zowat elke chinese markt, in de restaurants of bij de vangst geschonden. Met laat dolfijen doodbloeden wanneer ze levend worden voortgesleept op de wegen. Men steekt dieren van elke denkbare soort in grote kooien op de markten, zoals sardienen in een blikje. Men vilt katten levend en laat ze in leven totdat ze levend worden gekookt, enzoverder.

In Europa heerst er een zekere empathie voor dierenleed, een vorm van moraal waar mensen zichzelve in de plaats kunnen zetten van de dieren en hun leed. Zelfs de meest hardnekkige tradities beginnen er nu aan te geloven (cfr. de stierengevechten in catalonië).

In China is deze evolutie duidelijk niet het geval. Bij het vragen aan Chinese burgers bleek er in mijn ervaring geen probleem mee te zijn dat deze dieren als zielloze materie werden behandeld.

Mijn vraag is of er een biologische verklaring ligt in dit ontbreken aan empathie/medelijden bij het leed van dieren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
5.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat VRESELIJK!!!!!!!!!!!.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar zo worden onze kippen ook behandeld. In kratjes gegooid, en alle kratjes op elkaar in vrachtwagens gegooid. Dat moet ook wel want het vlees moet goedkoop blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook vreselijk.

Antwoorden (12)

Dierenrechten zijn [helaas] luxe producten.

Pas als iedereen genoeg heeft om zelf in leven te blijven ga je je zorgen maken over het leed van de anderen om je heen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Enige antwoord wat ik kan bedenken is de cultuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heeft niets te maken met een biologische, evolutionaire, psychologische of weet ik wat voor verklaring dan ook ; het is puur een kwestie van rijkdom tegenover armoede.

Dierenrechten zijn eigenlijk een 'artikel' dat pas opkomt in het hoofd van mensen die werkelijk geen normale menselijke problemen meer hebben om zich mee bezig te houden. Die in een vrij land leven, van een vast inkomen zijn voorzien, altijd voldoende voedsel hebben, kleding en onderdak, recht op medische verzorging en onderwijs.

In landen waar mensen vooral nog voldoende moeite hebben om ZELF overeind te blijven en elke dag de avond te halen, waar aan alles tekort is en niets een zekerheid, zijn dierenrechten op zijn minst een lachtertje, en op zijn best iets wat men zich gewoon niet kan permitteren.

Dat heeft geen ene ruk te maken met evolutie, maar met de - heel wat minder langzame maar nu ook weer niet zo snelle - culturele ontwikkeling. Op dit moment zit China midden in de beginfase van de industrialisatie. Waar wij ongeveer 200 jaar geleden in zaten, toen katknuppelen en hondengevechten nog nationaal volksvermaak waren, en dieren er waren om te werken OF op te eten.

Heel overdreven gesteld zou je je zelfs kunnen afvragen of het etreem hechten aan dierenrechten wel normaal menselijk gedrag is. Ik denk eerlijk gezegd van niet. Het kan namelijk alleen voorkomen in extreem uitzonderlijke omstandigheden, zoals wij die eigenlijk alleen in het rijke westen kennen. En de manier waarop sommige mensen zijn doorgeslagen en dierenrechten zelfs voor mensenrechten willen laten gaan, zou misschien wel wat meer zorgwekkend mogen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeer mee eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens Marleen. Toch blijf ik het een interessant verschijnsel vinden dat wij, rijken, de luxe hebben om onze huisdieren in de watten te leggen.
Voeding en medische verzorging is stukken beter dan menig mens in een ontwikkelingsland. Maar daarnaast ontbreekt alle empathie voor vleesdieren.
Die dubbele visie begrijp ik niet goed.
In China worden de meeste dieren als voedsel gezien en niet als gezelschapsdieren. De dieren worden daardoor ook als toekomstig voedsel behandeld.

In China zit het daarnaast heel erg ingebakken in de cultuur dat dingen functioneel moeten zijn. Alles wat je doet moet eigenlijk functioneel zijn. Geen "onnodige "poespas dus. Ook niet voor wat betreft het vervoer en de verzorging van de dieren. Die dieren eindigen immers uiteindelijk toch als eten, dus waarom zou je als Chinees ze teveel in de watten leggen eerst?
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook in NL worden de meeste dieren als voedsel gezien en gebruikt. Het gaat er hier alleen een beetje ander aan toe. Kiloknallers bijvoorbeeld.
markt:

In China wordt er met dieren gehandeld. De chinezen stellen hun eigen welzijn hoger dan dat van dieren. Helaas kunnen dieren zich niet verweren tegen de ingrepen van de mens. Omdat dit op grote schaal gebeurt (veel armoede) zou de regering van China niet ingrijpen vanwege de omvang waarop dit gebeurt (teveel geld)

Heel veel van de dingen die je opnoemt in de tekst komt allemaal op geld uitgeven neer: dolfijnen doodbloeden (verdoving) dat geld ook voor katten levend koken.

een beter begin begint bij jezelf geld hier helaas niet :(
het land moet ik mijn ogen als het om financiële redenen gaat eerst welvarender worden voordat dit dierenleed afneemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad heeft het probleem voornamelijk met welvaart te maken en zoals terecht is opgemerkt deden wij een paar honderd jaar geleden niets anders. En zelfs nu hebben we nog de vogeltjesmarkt in Luik en Gent waar stiekem ook in andere dieren (tegen de wet) wordt gehandeld.
Ik heb veel in China gereisd en dus het een ander gezien. Nog niet zo lang geleden was er nog geen koelkast te bekennen bij de gezinnen en zeker niet buiten de grote steden. De enige manier om je vlees vers te huiden was het in leven te houden tot dat je het gaat consumeren. Dat verklaart de kooien met levende dieren en aquarium met vis op de stoep van de vele kleine restaurants. Menige keer kon ik het visje of kippetje aanwijzen wat vervolgens geslacht waar je soms bij stond. Een voordeel: nooit bedorven vlees. Over vers gesproken.

Toch hebben Chinezen vreemde gewoontes, ondanks hun armoede. Het volgende zal niet iedereen leuk vinden, maar is echt waargenomen. In bepaal streken werden/worden slangen levend onthoofd en het bloed gedronken. Ook waren er speciale eetgelegenheden waar de schedel van een apenkop werd verwijderd (het kopje staak door een gat in de tafel) en werden de hersenen gegeten. Natuurlijk was dit tegen de wet, maar in die tijd was dat toch een gangbare lekkernij en natuurlijk werd er geneeskrachtige werking en opwekking van sexualiteit aan toe gedicht. Dat laatste komt in Afrika ook nog veelvuldig voor.

Misschien moeten we deze afzichtelijke gewoontes toch toeschrijven aan de Chinese cultuur. Wie zal het zeggen.
Dat er geen verandering in gaat komen is niet waar. In de grote steden heb je nog steed enorme markten waar dieren worden verhandeld, maar voor de restaurants zijn de meeste kooien verdwenen en vervangen door koelkasten. Maar het land is zo uitgestrekt dat het nog wel even zal duren dat deze tendens daar ook is doorgedrongen. Eerst meer geld op tafel en daarna gaan we eens nadenken over het dierenwelzijn.
Ni hao
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt aan de ontwikkeling van het land hoe lager de economische staat van de mensen hoe meer dieren als gebruiksvoorwerp worden gebruikt. dit was vroegen in nederland ook zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij ons is het productieproces onzichtbaar gemaakt voor de consument, hier is net zo goed dierenleed, alleen gebeurt dat in een anoniem gebouw op een industrieterrein waarna het in een fleurig pakje in de supermarkt beland en je je niet kan voorstellen dat dat ooit een dier was.
Heb zelf diverse dieren geslacht, kippen, schapen en varkens, maar ik durf te beweren dat het enige moment dat ik iets voelde was het moment van doden, daarna is het opeens geen dier meer, maar vlees.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo... wakker worden!!! Wij hebben hier in Nederland de bio-industrie. Daar gaat het er echt niet veel beter met dieren aan toe. Wij willen tenslotte het vlees lekker goedkoop. Verschil met China is dat wij het allemaal goed verstoppen. Toch weet elke kiloknaller-koper best wel wat voor leed het door hem gekochte dier heeft meegemaakt, maar we steken ook graag zelf ons hoofd in het zand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier is zeker een biologische verklaring voor. In de natuur zal altijd de overlevingsdrang van het eigen individu het sterkst zijn, dan pas van de eigen soort, en daarna pas dat van andere diersoorten. Noem het darwinisme - the struggle for life and survival of te fittest.
De mens houdt zich prima aan deze natuurwetten. Waar het onszelf en anderen goed gaat, kijken we ook verder dan onze eigen soort. Gaat het minder goed, dan kan er snel vervallen worden tot 'wreedheden' - zoals de voorbeelden uit China die je aandraagt.
Het gaat natuurlijk verder. Het zijn tenslotte de westerse toeristen die maar wat graag in China naar tijgershows - waar ja vanaf een comfortabele tribune kunt toekijken hoe een tijger een rund aanvalt - komen kijken, en het zijn ook niet de Cambodjanen zelf die er dik voor betalen om met een mitrailleur op kippen of met een antitankraket op koeien te schieten. Ook dat is voorbehouden aan de 'avontuurlijke' toerist.

Wel is het contrast met hoe hier omgegaan wordt met dieren en elders groot. Zie bijvoorbeeld de film 'Unser täglich Brot'
Daarin wordt inderdaad op een kille, berekenende wijze met voedsel omgesprongen, maar wel op een zeer humane manier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het geldt niet alleen voor china maar meer landen. Ik kom zelf uit thailand en daar word ook alles gegeten.
Er komt elke maand een hondenvanger langs die overbodige honden ophaald. En die gaan niet naar een asiel hoor!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het in veel te kleine ruimtes herbergen van dieren gebeurt in het westen ook. Kistkalveren, kippen, varkenstransport, enz enz. Zojuist zag ik op fb een filmpje van 2 chinese jongens die op een zeer gruwelijke manier een hond doodden. Daar begrijp ik niets van, en al helemaal niet dat iemand het filmt, ogenschijnlijk als stoer? Maar ook dit is vrees ik mondiaal. Enkele jaren geleden circuleerden er filmpjes van mensen die elkaar filmden tijdens het mishandelen van een persoon. Misschien nog wel, weet ik niet. Mensen zijn gewoon enorm wreed, overal ter wereld. Maak je geen illusies, het gebeurt ook hier.