bestaan er al langer eieren dan kippen?

ik denk van wel maar ik weet het nog niet zeker.

Toegevoegd na 13 minuten:
elk soort ei

Toegevoegd na 41 minuten:
ik raak in de war van de antwoorden.
ik zie nu dat er wetenschappers zijn die zeggen dat de kip eerder was. dan zijn kippen dus de eerste dieren ter wereld die eieren leggen? dat is maar moeilijk te geloven.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

opzeker dat eieren langer bestaan dan kippen.

of bedoel je een kippenei? dat kan ik je heel goed uitleggen, dat hangt van de definitie van kippenei.

is een kippenei een ei gelegd door een kip, dan was de kip eerder.

is een kippenei een ei waar een kip uit komt (evolutie) dan was het ei eerder.

Toegevoegd na 1 minuut:
volgens onderstaande site is een kippen ei een ei gelegd door een kip, dan was de kip dus eerder.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Jazekers. Sommige dinosaurussoorten waren eierleggend en toen was er nog geen kip te bekennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Legden niet alle dinos eieren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is leuk.
geen kip te bekennen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee hoor. http://www.geo.uu.nl/ngv/geonieuws/geonieuwsart.php?artikelnr=940 (sorry, ik kan er geen link van maken, moet je maar even plakken)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessante site, maar een vis is toch geen dino?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gepantserde vissen werden ook de dinosaurussen van de zee genoemd.
Toevallig las ik op gv dat de vogels van de dinosauriërs afstammen,dus waren de eieren er eerder dan de kip.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eerste kip moet sowieso uit een ei zijn gekropen.
En dit nog afgezien van alle andere eierleggende diersoorten die er ooit rondgescharreld hebben op deze aarde.
Kortom: Er MOET eerst een eerste ei zijn geweest, waar de eerste kip uit is gekropen, dus logischerwijs bestaat het ei langer dan de kip.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jawel eieren bestonden al voordat er vogels waren.
Het is volgens mij een hardnekkig misverstand dat veel mensen denken dat alleen vogels, ic een kip eieren kan leggen

Toegevoegd na 38 minuten:
Prutseinstein: vogels stammen af dinosauriërs,
omdat dinosauriërs reptielen waren legden ze eieren.
Dus concluderend: het ei was eerder dan de kip, niet alleen kippen kunnen eieren leggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik las laatst dat juist de kip er eerder was dan het ei ivm een proteine dat alleen door kippeneierstokken gemaakt kan worden. Zie hieronder de link:

Toegevoegd na 1 minuut:
En die proteine is nodig om een eierschaal te maken. Dus kippen hebben zich geevolueerd om een eierschaal te maken om hun broedsel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
zie reactie bij bron knack
Even voor alle duidelijkheid. Doorheen verschillende generaties van dinosauriers die eieren leggen ontstonden er misbaksels. Dat zie je bij dieren nog dat ze mislukkelingen ter wereld brengen. Doorheen hele generaties bij de dino's was dit dus ook, tot erop een bepaald moment iets uitkwam dat op een kip leek.
Nog generaties verder kennen we de kip van vandaag.

Dus de kip was eerst. Het ei was immers van een misbaksel van een misbaksel van een misbaksel van een ... van een dino.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
lol van dino meteen naar kip.... eh evolutie ging geleidelijk hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik spreek nu over gehele generaties, 100.000den jaren. Maar ik wil mijn antwoord niet te moeilijk en gecompliceerd maken.
Eerst kip dan ei : volgens goeie bronnen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mocht de vragensteller gelovig zijn : God schiep dieren, dus geen eieren.