Waarom krijg ik kippenvel van warm water?

Ik laat het bad vollopen met heet water. Zo heet dat je er nog net in kunt gaan zitten zonder dat het onaangenaam wordt. Maar ook zo heet dat je er heel voorzichtig in moet stappen. Want als je stilzit houd je het goed uit, maar als je beweegt doet het bijna pijn.

Als ik dan naast dat hete bad sta, en voorzichtig mijn teen in het hete water steek - dan krijg ik meteen kippenvel. Altijd op mijn benen, soms ook op de rest van mijn lichaam.

Waarom krijg ik kippenvel van heet water?

Weet jij het antwoord?

/2500

Omdat, in verhouding tot dit warme water waar maar klein deel van je lichaam onder zit, de rest van je lichaam (dat in de koude lucht staat) in een hele koude omgeving staat.

Kippenvel is bij zoogdieren bedoelt om de warmte vast te houden tussen de haartjes als je het koud hebt. Misschien is het in dit geval bedoelt om juist de koude vast te houden. Toegevoegd op 06-05-2009 22:29:16 Daarnaast is het een emotionele reactie. Of omdat het een schijnbaar dreigende situatie is en we dan nog op de oermanier reageren en ons groter willen doen lijken. Toegevoegd op 06-05-2009 22:31:24 En wat ik ook nog bedenk is dat heel extreme hitte soms als kou kan aanvoelen in eerste instantie. Net als extreme kou aanvoelt als hitte (denk aan het weg'branden' van wratten met vloeibare stikstof). Ik denk dat je warmte receptoren het verschil tussen extreme kou en extreme warmte niet kunnen voelen, maar wel een waarschuwingssignaal daarvoor kunnen afgeven, waar het lichaam op reageert door zich te verweren. In dit geval met kippenvel.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kippenvel

Volgens mij is het toch een soort verdedigings mechanisme van je lichaam. En als het aan extreme temperatuurverschillen wordt blootgesteld geeft het deze reactie.

Het is een reactie van het lichaam, op de extreme plotselinge verschillen tussen warmte en koude.Als je in een sauna met een handdoek langs het lichaam zou zwaaien,krijg je door die koudere luchtstroom ook heel kort kippenvel.

Het is het gevolg van de manier waarop fysiologische systemen signalen verwerken. Zo is de respons op een pulsvormige stimulus een bell curve. Deze wordt echter voorafgegaan door een kleinere curve in TEGENGESTELDE richting. Deze voorloper heeft een amplitude van 10-20% van de amplitude van de grote curve. Ik heb dit effect gemeten aan het oog, dat initieel een verduistering waarneemt gedurende 4-5 ms als respons op een δ-puls. Het effect treedt echter ook op aan het oor en, zoals je al aangeeft, aan de huid.

Het doorbreekt je energieveld, (aura, hoe je het ook noemen wil) en daar schrik je van.

misschien een alarm voor je lichaam let op heet?

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100