Kan een neutrino een mens perforeren? (bijvoorbeeld cellen beschadigen)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
wa's dah?

Het beste antwoord

Strict genomen is het antwoord: ja, dat kan.

Maar neutrino's doen bijna helemaal niets. Het grootste deel gaat ongehinderd dwars door de aarde heen. Dan zullen ze dus ook dwars door jou heen gaan, zonder ook maar iets aan jou (of je cellen) te veranderen, laat staan beschadigen.

Maar inderdaad, zo heeeeeeeel af en toe zal een neutrino iets kapotmaken in één van je cellen.

Is dat erg? Tja. Is een zwerm van die mugjes erg als je er doorheen fietst? Ik bedoel, precies als je door die zwerm mugjes heenfietst, blijk je midden tussen een gigantisch vuurgevecht te zitten tussen het leger en de maffia, waarbij met automatische geweren, bazooka's en raketwerpers heen en weer wordt geschoten - hoe erg zijn die mugjes dan?

De natuurlijke radioactiviteit van de aarde en van de kosmische straling zijn vele malen gevaarlijker dan dat enkele neutrino dat wel iets doet in je lichaam. En de ultraviolette straling van de zon ook. En de radioactiviteit die van nature in je lichaam zit doet ook wel duizenden keren meer dan die neutrino's.

Ik zou me geen zorgen maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee het gaat dwars door je heen, zelfs 99,99% of meer gaat dwars door de hele aarde heen...

Toegevoegd op 06-05-2009 19:59:01
UV-licht beschadigt veel en veel meer dan je lief is, vraag maar aan de specialisten hoe melanomen een levensgroot probleem zal worden in de nabije toekomst en de verwachtingen worden alsmaar naar boven bijgesteld door het ozongat dat toch groter en groter wordt... Maar neutrino´s en anti-neutrino´s is totaal geen probleem...