Wat is eigenlijk het verschil en/of de overeenkomst tussen een krekel en een sprinkhaan?

Toen ik vanmiddag met mijn hond door het bos wandelde, zat ze achter zo'n springertje aan. Weet dus niet of het een krekel of sprinkhaan was.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
26.4K

Het beste antwoord

De meeste krekels in Nederland zijn bruin, de meeste sprinkhanen groen. Je hebt om het ingewikkeld te maken wel de bruine sprinkhaan ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Bruine_sprinkhaan) maar die is kleiner dan de meeste krekels en verschilt duidelijk van de krekel die wel ongeveer die grootte heeft ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Veldkrekel ).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lekker duidelijk, groen of bruin,hoe simpel kan het zijn.

Andere antwoorden (3)

Zonder een moeilijk technisch verhaal is het verschil makkelijk te onthouden met het volgende ezelsbruggetje: blaas de beestjes in gedachten op tot ze zo groot zijn als een flinke olifant. Zodra je denkt, dit is een buitenaards wezen waarop ik wel een Wookie (Star Wars) zie rijden, dan is het een Krekel.
Amadea
13 jaar geleden
Een krekel is veel luidruchtiger dan een sprinkhaan.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beide zijn rechtvleugeligen, dus dat er veel overeenkomsten zijn is duidelijk. Men onderscheidt hier binnen de sprinkhaanachtige vormen die tot de kortsprietigen worden gerekend en de krekelachtigen die tot de langsprietigen behoren.

Het onderscheid is ondanks de Nederlandse benaming echter niet gebaseerd op de lengte van de antennes, maar op de bouw van het vrouwelijke geslachtsorgaan.

Bij de sprinkhanen bestaat deze uit een hoog ontwikkelde, uitstulpbare ovipositor, bij de krekels en sabelsprinkhanen echter bestaat het vrouwelijke eilegapparaat uit een niet-intrekbaar uitsteeksel dat de vorm heeft van een zwaard of sabel. De wetenschappelijke namen van Ensifera en Caelifera betekenen respectievelijk sabeldragend en beiteldragend wat naar het eilegapparaat verwijst

Toch zijn er wel wat andere verschillen. Zo maakt een sprinkhaan geluid (tjirp) door zijn achter poten tegen zijn voorvleugels te doen. Een krekel doet dit door zijn voorvleugels over elkaar te wrijven. Dat klinkt een stuk harder.

Krekels zijn meestal neerwaarts afgeplat terwijl sprinkhanen juist zijdelings zijn afgeplat. Langsprietigen zijn daarnaast -de sabelsprinkhanen uitgezonderd- meestal niet groen van kleur maar bruin of zwart.

En een sprinkhaan is overdag actief. Een krekel vanaf en tot de schemering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1