Kennen dieren fantoompijn?

Wanneer hun staarten worden geamputeerd (hond, paard, varken), hun oren (hond) of snavels gekapt (kippen). Of kan fantoompijn alleen bestaan als er ook een bewustzijn van het desbetreffende lichaamsdeel is.

Ik vraag me dit af omdat ik een toompje kippen heb, waarvan 1 kip uit de bio-industrie komt en een gekapte snavel heeft. Ze is de tamste van het stel, ik kan alles met haar doen, maar kan absoluut niet in de buurt van haar snavel komen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.6K

Antwoorden (4)

jazeker. onze hond mist 1 teen en of hij daar jeuk aan kan hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om levenslange fantoompijnen te voorkomen wordt bij
biologische kippen de snavel niet gekapt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hadden jarenlang een hond met drie pootjes, hij was ooit uit een rijdende auto gegooid en was daarom een pootje kwijtgeraakt.
Op de plek waar dat pootje niet meer zat, had hij vaak nog een soort van jeuk en hij maakte er vaak krabbende bewegingen naar,of hij likte er.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is een bepaald gebied in de hersenen die het geamputeerde deel, vroeger stuurde, door de amputatie is dat deel in de hersenen nog steeds aanwezig en door bepaalde prikkels kan dat deel weer geactiveerd worden, waarbij het dier gaat voelen alsof het geamputeerde deel nog aanwezig is en het heel veel pijn doet, of jeukt. Dat is de reden waarom ze soms naar het (neer meer aanwezige) lichaamsdeel grijpen.

Het is een raar verschijnsel, zo is het zo. wanneer je bijvoorbeeld verlamt bent in je benen, en je ziet dat je been geamputeerd wordt, dan kan de patient, voelen alsof het heel veel pijn lijdt door de amputatie, maar dat komt dus doordat het lichaam denkt dat het been het nog voelt, een soort plausibel, je lichaam houdt je hersenen voor de gek.