Als men het over evolutie(theorie) heeft, welk soort evolutie bedoeld men dan?

Evolutie is van het Latijnse werkwoord evolvere afgeleid en betekent letterlijk "zich ontrollen" of "los-" of "afwikkelen". Figuurlijk(??) betekent het "ontwikkeling" en in die betekenis wordt het vaak gebruikt in de wetenschap en filosofie.(wikipedia)

1. Kosmische evolutie: het ontstaan van tijd ruimte en materie.
2. Chemische evolutie: Het ontstaan van elementen uit andere elementen.
3. Stelselmatige en planetaire evolutie: het ontstaan van de sterren en planeten.
4. Organische evolutie: evolutie van het leven.
5. Macro evolutie: Het veranderen van een soort in een ander soort.
6. Micro evolutie: het veranderen van verschillen binnen een soort.

Welke wordt er bedoeld?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien had ik het woord "theorie" weg moeten laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan had je een heel andere vraag gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die vraag bedoelde ik eigenlijk. We hebben verschillende verklaringen voor evolutie. Toch wordt er meestal maar over nr. 4 gesproken.

Antwoorden (6)

Nummer vier wordt in dit geval bedoelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de evolutie theorie wordt er gerefereert aan darwins’ theorie van hoe het leven op aarde evolueert
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als men het over dè evolutie heeft, dan heeft men het over de evolutie volgens welke lijnen het leven zich ontwikkelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met de evolutietheorie wordt het proces beschreven waarbij erfelijke eigenschappen binnen een populatie van organismen veranderen in de loop van de generaties als gevolg van genetische variatie, voortplanting en natuurlijke selectie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De evolutietheorie (wanneer men het heeft over DE evolutietheorie) beschrijft de ontwikkeling van het leven nadat het is ontstaan. "Macro" en "micro" evolutie vallen hier ook onder, aangezien de beiden hetzelfde fenomeen omschrijving - de ontwikkeling van het leven nadat het is ontstaan.

De Cosmische evolutie wordt omschreven in cosmologische modellen, waarvan inflationele cosmologie (of "Big Bang" of "Oerknal" in de volksmond) het breedst gedragen wordt.

Het ontstaan en formeren van verschillende chemische elementen wordt omschreven door de theorie van nucleosynthese.

Het ontstaan van sterren, planeten, en verschillende stelsels wordt omschreven in verschillende sterformatietheoriën, waarvan de accretieschijftheorie momenteel de meeste steun krijgt.

Er wordt in sommige kringen (meestal bij voordragers van de verschillende scheppingsleren) ook gesproken over "de evolutietheorie" waarbij ook de volledig niet biologische onderwerpen erbij in worden gegooid. Of ze dit doen uit gemakszucht om alle wetenschappelijke verklaringen op 1 hoop te gooien als gemeenschappelijk (hopend dat het "weerleggen" van één punt het geheel omgooit, terwijl ze vaak onafhankelijk van elkaar correct of incorrect kunnen zijn), uit onwetendheid over de onderwerpen (zoals je ziet wanneer het gebracht wordt als een "atheïstisch scheppingsverhaal" terwijl geen van deze theorieën zich bezig houden met het al dan niet bestaan van een godheid), of een andere reden, zal per persoon verschillen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Charles Darwin schreef 'the origin of species' in 1859 waarin hij onder meer als theorie aandroeg dat zwakke dieren of zwakke eigenschappen uitsterven en dat de sterke eigenschappen meer overlevingskansen hebben.
Darwin werd verguisd en afgebeeld als aap (prent). Nu is de evolutietheorie algemeen aanvaard. Toch komt het creationisme met name vanuit Amerika snel op. Dat is de theorie dat alles door god is geschapen en dat het leven zich niet ontwikkelt. Dat is vreemd want we vinden bewijs genoeg voor de evolutietheorie.