Waarom zijn de gewassen in de hoeken van een akker altijd kleiner dan in het midden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1K

Antwoorden (9)

Omdat ze aan de hoeken het meest blootstaan aan de weersinvloeden zoals storm ed, meer in het midden bieden de gewassen elkaar beschutting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dit komt door het sproeien in droge periodes de sproeiinstallatie spuit rond en daardoor komen de hoeken niet inbeeld. Willen zij de hoeken ook bereiken moeten ze de cirkel zo ver uitbreiden en gaat er veel water verloren op plaatsen waar geen gewas staat en dat weegt niet op tegen het verlies van de hoekjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt al voor het zaaien van de gewassen .
Met het bemesten van het land draait de tractor in de hoeken rond terwijl het land rechthoekig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is inderdaad het gevolg van een gebrek aan bemesting en water. dat wordt op het land gebracht met apparatuur, die de hoeken niet bestrijken. gevolg: de hoeken zijn veel onvruchbaarder dan de rest en het gewas groeit er veel slechter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel je voor een stuk land ter grootte van een voetbalveld.
Het zal eerst omgeploegd moeten worden.
Dit gebeurt normaal in de lengte.
Aan het eind moet de tractor draaien.om weer naar de overkant te ploegen.
Dus het vooreind en het achtereind wordt voortdurend in elkaar gereden.
Door het gewicht van de tractor.
Het wordt na die tijd ook omgeploegd,maar het is al die jaren ervoor gebeurt,en blijft altijd gebeuren.
Dit maakt de structuur van de grond er niet beter op.
Ook met de gewassen zaaien zal de machine op deze plekken het meeste komen.
Ook met beregenen zal dit stuk het minste water krijgen,omdat je geen water wilt verspillen dat bv op een andere akker of op de weg terecht komt.
En hetzelfde geld bij bemesten.
Vandaar dat deze voor en achter einden altijd in groei wat achter blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit heeft 1 met wind te maken. 2 doordat de waterspiegel in het land altijd bol loopt zodat er aan de randen de grootste afstand is tussen grondwater en plant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit is mij ook al op gevallen, mijn inziens is de reden dan ook begrijpelijk, de boer kan met zijn meststoffen niet of heel moeilijk in die hoeken van de akkers, hij draait er met zijn tractor als het ware "omheen". vandaar....
meestal begint hij met bemesten wanneer hij reeds rijdende is op het land.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, de meest voor de hand liggende reden is: LICHT!
Het licht zorgt dat een plant groeit ja, maar licht REMT ook de groei, en aangezien de buitenste exemplaren altijd het meeste licht vangen zijn die het kortst.
Je kunt dit nagaan door een plantje te nemen. Tenminste 2 exemplaren, maar liefst wat meer voor een verdeling. Of je laat de bekende bonen ontspruiten (- een biologie-test op de middelbare school). Als je nu een aantal in het donker zet en een aantal gewoon buiten, dan zul je na een zekere tijd zien dat de exemplaren die in het donker hebben gestaan veel langer zijn dan de exemplaren die buiten stonden. De binnen-planten willen namelijk zo snel mogelijk naar het licht groeien, en indien ze diep in de grond zijn terechtgekomen schieten ze door. Dit proces heet etioleren.
Bij de planten buiten op de akker zorgen de planten langs de randen er in feite voor dat de binnenste planten minder licht krijgen. Het licht breekt het groeihormoon af, dus die 'donkere' planten worden langer, en groeien harder, tot dat de gedeelten in de zon komen.
Het groeihormoon is foto-instabiel, zoals dat heet, en dat veroorzaakt het doorschieten. Wel zal het je opvallen dat een geëtioleerde plant nogal witjes ziet, want het licht zorgt ook voor de groene kleur van de plant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt door de weersomstandigheden. Aan de randen van een veld, bv aardappelen, staan de planten aan meer kou en wind bloot dan in het midden. Een goede boer verkoopt die aardappelen niet voor menselijke consumptie, maar aan veevoerfabrieken.