Hoe verspreidt de druivenbladgalmijt zich?

Ik weet nu dat de bobbels op de bladeren van mijn druivelaar worden veroorzaakt door de druivenbladgalmijt, ook wel de wijngaardgalmijt genoemd.

(Met dank aan Summo, zie
http://www.goeievraag.nl/vraag/druivenbladgalmijt.448125 ).

Wat ik mij nu afvraag is: hoe verspreidt de druivenbladgalmijt zich? Ik bedoel niet van de ene plek op mijn druivelaar naar de andere plek op dezelfde druivelaar, maar van "ergens ver weg" naar mijn druivelaar. Ofwel: hoe legt de druivenbladgalmijt grotere afstanden af zodat hij een nieuwe druivelaar kan besmetten?

Picture for question
Cryofiel
10 jaar geleden
in: Biologie
2K

Het beste antwoord

Het vorige antwoord is correct.
Dit beestje verplaatst zich hoofdzakelijk door de wind,
maar ook door dieren en uit eigen beweging.

Ik heb ze zelf momenteel ook en heb inmiddels alle bladeren verwijdert.
Beter nu dan voor de winter, in de winterperiode kruipen ze in de bast om te overwinteren en dan kan je er niet bij.......
Het diertje kan inderdaad zelf geen kwaad, maar kan wel drager zijn van allerhande ziektes.
Dat het geen afbreuk doet aan de oogst vind ik uit eigen ervaring discutabel, daar mijn oogst van deze zomer opvallend weinig is.
Maar dat kan ook toeval zijn.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Druivenbladgalmijt

En hier wat meer over de levenscyclus
http://www7.inra.fr/hyppz/RAVAGEUR/6colvit.htm
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voornamelijk door de wind, maar niet uitsluitend.

Het beestje, genaamd Eryophes vitis, is een mijt (spinachtige) die behoort bij een groep die gebruikt maakt van de wind om zichzelf te bewegen en andere planten te infesteren.
Zoals alle Arachnoidea, hebben ze geen vleugels, en wat ze doen is bij daglicht op hun anale papilla (lees: hun kont) gaan staan, en zich door de wind laten meeslepen.

Ongetwijfeld is verspreiding via dode bladeren, vogels of grotere insecten niet uit te sluiten.

In mijn encyclopedie worden deze mijten genoemd als niet bijzonder schadelijk voor de plant of oogstrendement, maar wel beruchte vectoren van virussen die wél enorme schade kunnen aanrichten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry: Eriophyes vitis. Dat krijg je als je van een ouderwets boek moet lezen en zelf typen in plaats van copy-paste... :-P
Cryofiel
10 jaar geleden
Over risico nemen gesproken... Je bent voor je voeding afhankelijk van één enkele soort plant. Je zit op zo'n plant en je hebt altijd lekker te eten. En wat doe je: je wacht tot het gaat waaien, je gaat rechtop staan zodat je wordt meegenomen met de wind, weg van je vertrouwde voedselbron. En dan maar hopen dat je op een andere plant van dezelfde soort terechtkomt, al is de kans groter dat je in een groot bos, in een weiland, of zelfs in zee zult landen, zodat je reddeloos verloren bent. Je moet maar durven...
Cryofiel
10 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het leven is het grootste risico: het is per definitie dodelijk. Ik kan me voorstellen dat het mechanisme van verspreiding via wind voornamelijk werkt binnen een relatief klein gebied met heel veel planten, en voor grotere afstanden dan zijn de mijten meer afhankelijk van meeliften met vogels of grotere insecten. De wind zal uiteraard ook werken af en toe voor grotere afstanden, maar dan ben je aan de toeval overgelaten. In ieder geval je planten zijn besmet geraakt, dus daar heb je het bewijs dat het echt werkt. Bedankt voor de + !!