Vanaf welke temperatuur word je bruin?

Vanaf wanneer heeft het zin om op het strand te gaan liggen om bruin te worden?

Toegevoegd na 11 minuten:
Oke, hoe klom ik erachter hoe sterk de zonnekracht is op scheveningen. En vanaf hoeveel zonnekracht kan ik dat witte lichaam van me naar het strand sleuren om bruin te worden? (liefst een mobiel vriendelijke website ofzo)

Toegevoegd na 33 minuten:
Het enige wil ik weten, is dat als ik nu op het strand ga liggen word ik dan bruin. Mij hoef je niet uit te leggen hoe ik bruin word op de wintersport omdat ik 250 dagen per jaar in de sneeuw zit. Maar ik ben nu thuis en wil weten of ik nu bruin kan worden op het strand. En morgen wil ik dat weer kunnen kijken ergens en die dag daarop weer enz.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
86.4K

Het beste antwoord

De temperatuur heeft er niets mee te maken of je bruin wordt. Dit wordt bepaald door de zonkracht. Een hoge temperatuur is uiteraard wel gekoppeld aan een sterke zonkracht. Op deze vraag is dus geen "goed" antwoord te geven, daar de vraag niet op deze manier gesteld kan worden.

Toegevoegd na 7 minuten:
Naar aanleiding van je uitbreiding op de vraag:

http://www.knmi.nl/datacentrum/weer_en_gezondheid/zonkracht.html

Hier staat een schema hoe sterk de zonkracht is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

vanaf het voorjaar tot eind van de zomer kun je op t strand liggen voor bruin te worden
het heeft niet zoveel te maken met de temperatuur
bruin word je door de uv stralen van de zon
er zijn zelfs mensen die op wintersport gaan en op de piste in de zon zitten en bruin terug komen
juist als de temeratuur te hoog is buiten is het onverstandig om tuusen 12 uur en 3 uur in de zon te zijn omdat op dat tijdstip de uv stralen heel hoog zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je word niet bruin van de warmte, maar van de zon.

Dus iedere temperatuur, waarbij de zon schijnt.

Ook in de schaduw wordt je bruin. Het duurt iets
langer, maar is wel gezonder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Pimstyle;

Bruin worden doe je doordat het pigment in je huid door UV-straling wordt geactiveerd. Dat kan bij elke temperatuur; kijk maar eens naar al die bruingebrande wintersporters. Naar het strand gaan doe je dus gewoon als jij het lekker weer ervoor vindt. 'Even' bruin worden met warm zomerweer is zelfs af te raden: e kans op verbranden is, vooral als het zachtjes waait, levensgroot. Laat je huid eerst rustig wennen en ga geen uren bakken, vooral niet in de vroege middag. Als je het voorzichtig opbouwt, goed insmeert en tijdig een hemd aantrekt is de kans op vebranding het kleinst en een langdurig bruine kleur het grootst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uitsluitend het UV in zonlicht (of de reflectie daarvan in water, op sneeuw enz) maakt een mens bruin.
Dus de temperatuur buiten heeft GEEN invloed, anders dan op de (mate van) kleding.
Bij warm weer word je dus bruiner omdat je niet achter glas zit (behalve een glas bier oid misschien) en je meestal schaars gekleed bent.
Zou je in bikini en zwembroek op de ski-piste verblijven dan zou je ZEER snel bruin worden.
Juist op water en bij sneeuw komt het UV ook van de andere kanten door reflectie en dat bruint enorm.
Ondanks dat het in sneeuw koud is zou je jezelf toch zeer lelijk kunnen verbranden, omdat zonverbranding een chemisch proces is wat met hitte niets te maken heeft.
Kijk dus goed uit en smeer vooral op als je op het water bent goed met een hoge beschermingfactor en waterproof anti- zonnebrandcreme om de paar uur.
Reduceer dus ook de blootstelling aan zonlicht als je schaars gekleed bent.
Je bent sneller door je "zon minuten" heen dan je denkt!!
Ook met hoge beschermingfactor kun je met het weer van dit moment flink verbranden.
PAS OP, gewone kunststof brillen met versterking en vooral positieve sterkte laten zonlicht haast onbelemmerd door en dat kan zelfs "lasogen" veroorzaken.
Je kunt immers je ogen niet insmeren maar de cellen van je ogen kunnen ook erg verbranden, het hoornvlies is erg kwetsbaar.
Glazen brillen houden meer UV tegen dan kunststofglazen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik heb het hierbij NIET over zonnebrillen.
Een goede controle of de zonnebril UV stralen werkelijkgoed blokkeert heel belangrijk.
Zelf heb ik ontdekt dat sommige zonnebrillen wel het licht reduceert maar soms nauwelijks UV uitfiltert.
Dat test ik met een UV bron en een transmissiemeting.
Zonnebrillen die claimen dat ze UV goed afstoppen doen dat ook werkelijk is tot op dit moment mijn bevinding.
Goedkope kinderzonnebrilletjes stoppen UV soms slecht af.
Koop dus ook voor je kind een GOEDE zonnebril (die hoeven niet duur te zijn)