waarom heb je warm als het buiten 25 graden is en voelt het koud als je in een bad van 25 graden ligt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
4.6K

Het beste antwoord

Het heeft alles te maken met warmteoverdracht (eigenlijk de warmteoverdrachtscoefficient).
Lucht is een slechte geleider van warmte. In stilstaande lucht van 25°C krijg je het niet koud omdat je lichaam een klein laagje van 37°C om zich vormt. Als het hard waait voelt 25°C al een stuk kouder: dat warme laagje wordt continue weggeblazen.\Water is een veel betere warmtegeleider. Water van 25°C onttrekt dus heel gemakkelijk warmte aan je lichaam. Onder een douche van 25°C is dit nog veel meer het geval.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De temperatuur heeft in beiden gevallen een ander effect.

Als je buiten loopt, waar het erg warm is, dan zal je lichaam proberen om zijn constante temperatuur te behouden. Je gaat zweten, waardoor je lichaamstemperatuur omlaag gaat. Dit ervaar je -tot op zekere hoogte, want ja, het gaat op een gegeven moment stinken- als prettig.

Als je in een bad van 25 graden ligt, dan is het water een stuk koeler dan je lichaamstemperatuur. Je koelt af en je lichaam zal hard moeten werken om warm te blijven.

De buitentemperatuur heeft gewoon een minder direct effect op je dan de temperatuur als je baddert. Buiten kan je lichaam zich aanpassen aan de temperatuur. Maar water dat al omringend is, is het voor je lichaam een te zware klus om zich aan te passen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het komt doordat je lichaam zijn warmte veel makkelijker aan water dan aan lucht afgeeft. Water is een betere geleider dan lucht, zal dus jouw warmte sneller aan je huid onttrekken.