Kan een vrouw zwanger zijn van twee babies van twee verschillende mannen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar ben ik blij mee! Ik vond het zelf een wat vreemde vraag, maar toch nam ik het risico.

Antwoorden (10)

Ja dat kan natuurlijk,
hetzelfde als een tweeling,
maar dan moet ze het wel snel achter elkaar 2x doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
't Kan idd maar dan moet 't wel 'n 2-eiige tweeling zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is logisch he.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net zo logisch dat je van 2 mannen tegelijk zwanger kan zijn..
Ja dat kan, er zijn zelfs verhalen bekend van een blanke en donkere tweeling. Een 2 eiige tweeling ontstaat uit 2 eitjes en kan dus door 2 mannen bevrucht worden. Het schijnt zelfs zo te zijn dat door de aanwezigheid van "concurrerend" sperma, er sneller een bevruchting plaatsvindt omdat de zaadcellen dan alerter worden.

Toegevoegd na 6 minuten:
Zie bron
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er een jaar tussen zit is het geen probleem. Gelijktijdig lijkt mij wat moeilijker, maar zeg nooit nooit. Als bij de vrouw twee eitjes vlak na elkaar van de eierstok zijn losgeraakt, en ze komen na elkaar de baarmoeder binnen, dan zou het theoretisch mogelijk zijn, dat ze na elkaar door twee verschillende "vaders" bevrucht worden.
jc54
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En het komt dus inderdaad af en toe voor. Kwestie van toeval.
Volgens mij niet tegelijk.. dus als je een blender hebt en je stop er zaad in van 2 mannen, loop je volgens mij niet het risico een tweeling te krijgen met elk een andere vader
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alleen in geval van kunstmatige insemenatie.
anders heeft de 1ste zijn zaad reeds geplant
en de poort gesloten voor anderen.

Toegevoegd na 2 minuten:
herstel schrijffout: insemenatie = inseminatie

kijk ook eens hier:
http://www.fertiliteit.info/content/fertiliteit/ki/ki.asp

Toegevoegd na 1 uur:
dus kennelijk wel.....

Een Amerikaanse tweeling uit Texas blijkt twee vaders te hebben. De ouders besloten tot een dna-test omdat ze vonden dat de elf maanden oude jongetjes niet op elkaar leken.

De doktoren die de test uitvoerden zeggen nog nooit zo'n geval gezien te hebben, maar met 99,999 procent zekerheid te kunnen zeggen dat de jongens andere vaders hebben.

"Er kunnen twee eicellen vrijkomen bij de eierstokken van de vrouw, die dan 24 uur lang levensvatbaar zijn", legt een expert uit bij Sky. "Zaadcellen kunnen tot vijf dagen lang overleven in de baarmoeder, dus een vrouw kan binnen enkele dagen vrijen met twee mannen niet één keer, maar twee keer zwanger raken."

Bedrogen
Dat is ook precies wat er is gebeurd met moeder Mia Washington, die twintig maanden geleden haar man bedroog met een minnaar.

Mia heeft inmiddels de affaire opgebiecht en blijft bij haar man, die van plan is het wisselkind als zijn eigen zoon groot te brengen. De affaire is Mia vergeven, "al zal het nog even duren voor het vertrouwen er weer is", aldus de echtgenoot.

De halfbroertjes, die binnen tien minuten van elkaar geboren werden, zullen als ze oud genoeg zijn de waarheid te horen krijgen.

Nederland
Dit soort geboortes komt in ieder geval zo vaak voor dat er een naam voor bestaat: een heteropaternale superfecundatie. Vaak is er dan sprake van een ivf-behandeling waarbij per ongeluk zaad van twee mannen gebruikt wordt.

In 1993 kwam zo'n geboorte nog voor in Nederland, toen werden in Arnhem twee jongetjes geboren: een blank, een zwart.

Toegevoegd na 1 uur:
tja....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankjewel LeOn, ik 'weet' niet beter dan dat wat ik antwoord idd zo is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
welke poort?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vergeet het maar. Een vrouw kan wel degelijk een twee eiige tweeling dragen van twee verschillende vaders.
Het bewijs daarvan wordt regelmatig bewezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ohw, waar dan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zie mijn link: headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/15696
Als ze het razendsnel met 2 mannen achter mekaar doet. Dan wordt het een twee-eiige tweeling, maar de kans is héél klein.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, in het zeldzame geval dat de vrouw twee baarmoeders heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bestaat dat??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vriendin van mij heeft twee baarmoeders. Een baarmoeder functioneert niet, maar met de andere heeft ze 3 gezonde kinderen gekregen. Het komt wel vaker voor.
Grappig detail: Ze heeft maar een nier.
Ja, dit kan inderdaad, zie het verhaal in onderstaande link.

Dit fenomeen komt bij dieren veel vaker voor, bv bij honden. Bij een hond komen meer vruchtbare eicellen tegelijk vrij, en als ze door meerdere reuen gedekt wordt is er kans dat er ook meerdere soorten pups geboren worden.

Toegevoegd na 2 minuten:
O sorry, zelfde verhaal in de link als dat van Jet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor het artikel!
Dat kan echt niet hoor. Het zal heus wel eens kunstmatig gebeurt zijn, maar normaal in de natuur kan dat niet. Ook al sex je met 30 mannen in 1 seconden.

Een vrouw heeft maar 1 eitje die bevrucht kan worden. Dus wanneer een man klaarkomt zwemmen er miljoenen spermacellen richting de eicel van de vrouw. En wanneer de eerste binnen is wordt de eicel meteen afgesloten voor andere sperma cellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, er komen wel vaker méér dan 1 eitjes tegelijk vrij, ook zonder hormoonbehandelingen of kunstgrepen. In de natuur komen ook drie-eiige drielingen voor. Het kan wel, maar het is zeldzaam.