Welk dier heeft laten we zeggen Columbus nog gezien, maar wij niet omdat het is uitgestorven?

Dus eind Middeleeuwen.
Ik kan alleen op de Dodo komen....

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Het beste antwoord

Als je columbus als voorbeeld neemt, dan specifiek zijn ontdekkingsreizen. Dan kun je de eilanden afgaan waar hij geweest is. En je zult zien, dat alleen de introductie van europese dieren op die eilanden gezorgd heeft voor veel uitgestorven dieren.
Maar direct bij huis is de Portugese steenbok. Columbus heeft deze steenbok zeker wel gekend. En gezien zijn speciale aandacht voor de ara's zal hij vast wel de Cubaanse ara en de Ara gossei gezien hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

de trekduif kwam massaal voor in amerika.
de ontbossing heeft de soort geen goed gedaan, maar vooral de meedogenloze jacht maakte dat de duif begin vorige eeuw uitstierf.
Rieneke1
11 jaar geleden
Centraal- en Zuid-Amerika

Caribische monnikszeehond (tussen 1952 en 1996)
Falklandwolf (1876)
Cubaanse ara (eind negentiende eeuw)
Urania sloanus (laatst gemeld in 1894 of 1895)
Gouden pad (1989)
Lijst van uitgestorven dieren in Martinique en Guadeloupe

Afrika
Blauwe Antilope (1799)
Quagga (1883)
Berberleeuw (1912)
Kaapse leeuw (1865)
Westelijke Zwarte Neushoorn (2006)

Mauritius en omliggende eilanden
Dodo (1681)
Mauritius Blauwe Duif
Rodriguessolitaire (1760's)
Rodriguesspreeuw
Lijst van uitgestorven dieren in Réunion

Madagaskar
Madagaskardodaars
Olifantsvogels

Azië
Stellerzeekoe
Wolharige mammoet (ca. 2000 v.Chr.)

Nieuw-Zeeland
Haasts arend
Huia
Moa's
Norfolk-eilandkaka

Voor Australië, Europa en Amerika moet je even in de link kijken.

Toegevoegd na 50 seconden:
Oja de mammoet was al langer dood maar deze dieren komen van een lijst die zijn uitgestorven door menselijk toedoen. Dan heb je er in ieder geval nog wat meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi geplukt! 2006 is alleen (net) geen middeleeuwen meer :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En de wolharige mammoet op conto van ons mensen schrijven is misschien ook niet helemaal correct.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het was vanaf eind middeleeuwen en ja die 2006 heb ik over het hoofd gezien ;) Ik denk overigens dat er niet echt is bijgehouden wat er uitgestorven is in 1500/1600 mensen hadden toen echt wel wat anders aan hun hoofd.
De Tasmaanse tijger aka Buidelwolf (Thylacine) was een bijzonder dier, uitgeroeid door premie beloonde jacht.

Maar staat natuurlijk gewoon op de lijst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ons nieuwste voorbeeld: http://www.ad.nl/ad/nl/5596/Planet/article/detail/3276475/2012/06/25/Unieke-schildpad-Eenzame-George-overleden.dhtml