Waarom gaat een mug net vóórdat je slaapt rond je oren zoemen?

Als er een mug op de slaapkamer zit, gaat die altijd vlak vóórdat je in slaap valt, rond je oren zoemen.

De overlevingskansen van de mug zouden aanzienlijk groter zijn, wanneer de mug nog tien minuten zou wachten.

Waarom begint een mug dan toch precies op dat moment te vliegen? Waarom niet eerder (zou niet uitmaken voor de overlevingskans), en vooral: waarom niet later (zou de overlevingskans vergroten)?

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Biologie
8.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk om jou te pesten

Het beste antwoord

Omdat de mug wacht tot jij rustig bent. Als jij actief rondloopt, loopt zij de kans in het zuigen onderbroken te worden als je bv lang gras en bank oid zou lopen. Echter, zodra jij rustig op een plek bent, is dat risico weg.

[Uiteraard heeft het met het slapen zelfg niets te maken]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

die mug heeft er geen idee van dat jij gaat slapen.
jij ligt al stil op bed dus hij denkt ik kan happen.
13 jaar geleden
Muggen zijn wel slim, maar ook weer niet zó slim.

Je ligt al een tijdje stil en die dommert denkt dat je al slaapt, dus slaat toe. Tja, beestje heeft ook honger he.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je doet de lamp uit om te gaan slapen. Daardoor is de bron van warmte weg. Maar dat weet die handig op in te spelen door jouw warme lichaam op te sporen. Dat jij dan nog niet sliep wist hij niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mug begint aan het grote werk, wanneer hij jou detecteert. En dat is niet alleen voordat je in slaap valt, maar ook als je op de bank tv kijkt, en ook gedurende de hele verdere nacht. Alleen merk jij het dan niet omdat je slaapt.
En daarnaast: Muggen hebben geen mensenverstand.
Knappe mug die denkt: 'Zou ze al slapen? Laat ik het er op wagen! Pats! Shit, te voorbarig geweest...'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij bekijkt het uit het oogpunt van de mug.

Bekijk het eens uit jouw eigen oogpunt: Waarom moet jij wakker gemaakt worden?

Jij beschouwd die mug als dom, terwijl je hem behandeld als een intelligent mens. En hem daarom dom vindt.

Mijn antwoord: Jij hebt op onbewust niveau een afspraak gemaakt met die mug dat hij je zou wakker maken om te gaan spelen. Noem het maar tikkertje.
Kennelijk spreek jij de muggentaal want die afspraak is door de mug nagekomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij doet dat ook als je wel slaapt, alleen hoor je het dan niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Maar waarom wacht die mug dan niet even? Gewoon even tien minuten meer geduld - wat is dat nou op een nacht? Dat levert mij minder ergernis en een betere nachtrust, en de mug een langer leven met meer nakomelingen.
De overlevingsstrategie speelt hier geen rol omdat een mug normaal gesproken geen slachtoffer uitkiest dat met een vliegenmepper rond gaat. Vee slaat immers niet terug.
Als men naar bed gaat is men actief geweest, uitkleden, lichten uitdoen en tanden poetsen. De lichaamstemperatuur stijgt. De huidporiën staan open en de uitstraling in het infrarood is dan het hevigst. De mug wordt hierdoor aangetrokken. Tevens 'proeft' de mug uitgeademd CO2 en de concentratie uitgeademd CO2 is immers het hoogst bij activiteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat je hem niet gevangen/gedood hebt.

en dat gaat beter met een opgevoerde mepper: (zie link)

Hier prikken ze trouwens of als ik achter m'n pc zit, laatst gewoon op m'n hand, dan hoor ik ze trouwens niet, maar meestal staat er dan ook tv of muziek aan,
of ze beginnen te zoemen als ik net slaap, dus wakker worden, mug afmaken en niet meer kunnen slapen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
n mug heeft geen hersens,die denkt niet van ik wacht nog even tot ze slaapt,tis gewoon n dom beest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mug zoemt niet rond je oren. Een mug zoemt als hij vliegt. Je hoort hem, zodra hij dicht genoeg bij je oren vliegt en het omgevingsgeluid laag genoeg is zodat de mug er overheen kan komen, met z'n gezoem.

Voordat je in slaap valt ben je vaak nog even bezig. Je partner trekt nog even de WC door, jullie liggen te praten in bed of doen andere activiteiten. Je beweegt nog wat, etc. In geval van beweging kijkt de mug nog wel even link uit. Maar ook de diverse bijgeluiden zorgen er voor dat je de mug nog niet hoort.

Ga je bv. een boek lezen in bed, dan lig je ook lekker stil. Op die momenten hoor je de mug ook; het staat dus los van 'bijna' in slaap vallen.

Zodra je slaapt, vliegt de mug ook gewoon rond je oren, maar wordt je er niet wakker van. Soms wel overigens, het grappige is dat dat dan vaak op het moment is dat hij stopt met zoemen...