Waarom schimmelt fruit sneller in een plastic zakje?

Als ik fruit koop, zit dat vaak in een plastic weggooizakje.

Als ik het fruit thuis in dat zakje laat liggen, beschimmelt het heel snel. Haal ik het uit het zakje, dan beschimmelt het niet, of pas veel later.

Het zakje / het fruit ligt in de keuken of in de huiskamer; het ligt niet in de zon.

Vanwaar dat verschil in beschimmelsnelheid? Is het in het zakje vochtiger? Maar een schimmel haalt zijn vocht toch uit het fruit, niet uit de lucht? En als het fruit buiten het zakje ligt, komen er toch veel meer schimmelsporen voorbij waaien dan wanneer het fruit door een zakje wordt beschermd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.8K

Het beste antwoord

Volgens mij komt dat omdat het vocht uit het fruit niet weg kan. Het vocht slaat vervolgens neer op het fruit zelf. Hierdoor krijg je een perfecte voedingsbodem voor schimmels. schimmelsporen zijn altijd wel op het fruit te vinden.

Juist omdat fruit dus in een plastic zak zit krijgen de aanwezige schimmelsporen de perfecte kans om te ontkiemen. Als je een gesloten zak in de zon laat liggen gaat het volgens mij nog sneller. (Warm en vochtig)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In het zakje komt condensvorming en er is geen aanvoer van verse lucht.
Hierdoor ontstaat schimmel. ( met als voorbeeld vochtige huizen waar niet geventileerd wordt)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ga jij maar eens liggen zweten in een zakje, kijken hoe fris jij je nog voelt?!