Flamingo's zijn roze door het voedsel dat ze eten, voornamelijk garnalen en andere kreeftachtigen. In deze garnaaltjes zit de kleurstof caroteen en deze kleurstof wordt tijdens de groei van nieuwe veren opgenomen in de veer.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heeft te maken met de mineralen in het water.

Toegevoegd na 3 minuten:
Oke, ik was er van overtuigd dat het met de mineralen in het water te maken had, maar blijkbaar krijgen flamingo's ook de rode kleur door het eten van kreeftjes.

Ik heb ze vorig jaar echter ook in Patagonie gezien, een plek waar het niet echt warm is en waar geen kreeftjes in het water zitten.
De lokale gids vertelde daar dat de flamingo's de kleur kregen van de mineralen en de algen die in het water van de meertjes zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de veren, snavels en poten van flamingo's worden kleurstoffen aangetroffen die de flamingo's hun kenmerkende rode, roze en violette kleuren geven. Deze stoffen behoren tot de zogenaamde carotenoïden. Carotenoïden zijn geelrode kleurstoffen die in velerlei planten (b.v. in wortelen en paprika, maar ook in gewoon gras) en dieren in de natuur voorkomen.
Flamingo’s krijgen die kleurstoffen via hun voedsel binnen. Enzymen in hun spijsverteringskanaal zetten de carotenoïden om in lichaamseigen kleurstoffen die in de naakte delen en de veren worden opgenomen. Iedere flamingosoort heeft zijn eigen enzymen en vormt een eigen palet aan lichaamseigen kleurstoffen zoals Canthaxanteen (de kleurstof die voor het eerst in cantharellen werd aangetroffen), Astaxantheen, Phoenicopterone en andere in een soorteigen verhouding. Daarom is iedere flamingosoort ook verschillend van kleur.

Ooit dacht men dat met name de roodgekleurde pekelkreeftjes, die op veel plaatsen op de aarde het hoofdbestanddeel van het flamingovoedsel uitmaken, verantwoordelijk waren voor de kleuring van de flamingo’s. Nader onderzoek maakte echter duidelijk dat de rode kleur van de kreeftjes veroorzaakt wordt door de hemoglobine die door het doorzichtige huidje heen schijnt. Veel rode kleurstof blijkt voor te komen in verschillende slakkensoorten. Het oude Middellandse Zeevolk de Phoeniciërs maakten van die slakjes gebruik om stoffen purper te verven. Hun naam kregen de Phoeniciërs van het Griekse woord phoinix, hetgeen rood of bruinrood betekent. Ook de familie der flamingoachtigen, de Phoenicopteridae, leidt zijn naam hiervan af. En zo ook de feniks (oude schrijfwijze: phoenix) of vuurvogel.

Dat flamingo’s echt geen garnalen of kreeftjes nodig hebben om een rode kleur te krijgen, bewijst het dieet van de Kleine Flamingo, de Andesflamingo en de James’ Flamingo. Deze flamingosoorten hebben een dermate fijngebouwd filterapparaat dat zij ermee slechts minuscule algen en diatomeeën uit het water filteren. Toch hebben zij prachtige rode, roze en paarse kleuren.