Hoe laat ik paddestoelen groeien op papier?

Ik probeer een boek op te laten gaan in paddestoelen en schimmels, het mag alleen nog niet baten. Ik hoop dat iemand mij kan uitleggen hoe ik dit kan doen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Leuke vraag! Ben benieuwd naar het (eventuele) resultaat. :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zorgen dat het boek vochtig blijft, maar niet te nat. Leg het in de buurt van paddenstoelen. Paddenstoelen zijn de vruchten van een schimmel. Je moet dus eerst de juiste schimmel verkrijgen.
Op plaatsen waar het boek volledig opdroogt, is de eventuele al ontstane schimmel snel dood.

Antwoorden (1)

In theorie is dat heel goed mogelijk, maar of het ook een goed idee is...?

Je moet rekening houden met het feit dat een boek bestaat uit meer dan alleen de cellulose van het papier. Het papier is naar alle waarschijnlijkheid behandeld met allerlei chemische stoffen die op den duur door de paddenstoelen zullen worden geabsorbeerd, en zo ook de inkt, vooral kleurinkt, die beslist niet eetbaar is.
Het is inderdaad een erg leuk experiment, maar ik zou de paddenstoelen zelf niet eten!

Dit gezegd te hebben, zou ik het zo aanpakken:
Begin met het doordrenken van een boek (kies eentje van papier van lage kwaliteit, want dit zal makkelijker afbreken) en dan enten met de sporen (die haal je bij een gespecialiseerde zaak) tussen de bladzijden. Het boek moet je dan binden zodat het niet uit elkaar valt, en in een redelijk donkere, warme, vochtige omgeving houden (b.v. in een plastic zak)
Na een tijdje in de zak (een paar dagen), en om de herfstcondities na te bootsen, moet je het boek een tijdje in de koelkast houden (een paar dagen), en daarna uit de koelkast halen en in een schaduw omgeving plaatsen met een beetje licht (geen direct zonlicht!)
Het is dan een kwestie van geduld hebben.

Ik heb een link gevonden van iemand die het gelukt is (in het Engels, helaas) met prachtige foto's, kijk maar.