Kan men oneindig blijven kruisingen maken?

Tegenwoordig vind je in de supermarkt immens veel fruitsoorten en rassen. Bij de appels bijvoorbeeld heb je al immens veel rassen, en er blijven er maar bijkomen. Zo is de Jonagold een kruising tussen een Jonathan en een Golden Delicious. Nu is mijn vraag: Kan men oneindig veel rassen verkrijgen door steeds opnieuw rassen te kruisen (bv. als men een Jonagold met een ander ras kruist, bekomt men een nieuwe kruising, en door die nieuwe kruising met een ander ras te kruisen, bekomt men nog een nieuwe kruising...) Kan men zo eeuwig doorgaan en oneindig veel rassen verkrijgen, of is het na een tijdje onmogelijk om verder te kruisen?

Toegevoegd na 4 uur:
Extra vraag:
Is het ook mogelijke om dieren te kruisen? (bv. verschillende hondenrassen)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

Het is altijd mogelijk om te kruisen, omdat de genetische variatie zo gigantisch is. Vraag is of er wel behoefte is aan een bepaalde kruising als deze (in het geval van een appel) maar een kleine variatie op de kleur en/of smaak heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste eigenschappen van een plant zitten opgeslagen in hun genen.
Heel veel soorten planten kan je niet kruisen, omdat ze zich niet laten kruisen, of omdat er geen soorten zijn waarmee je ze kan kruisen.
Een mooi voorbeeld om dit uit te leggen:
jaren lang kweekte ik de blauwe watervergeetmeniet, die kan je wel kruisen met een andere blauwe watervergeetmeniet, maar dan krijg je de gewone blauwe watervergeetmeniet weer terug.
Toen vond ik hoog in de alpen, een witte watervergeetmeniet, deze deed het in ons land ook prima en kruiste zich spontaan met de blauwe, hieruit ontstonden een grootbloemige witte (ice pearl) en jaren later ook een paars-blauwe ( bleu boy) en een lage licht blauwe ( bleu dwarf).
Inmiddels is de ice pearl de hele wereld over.
Door het in de war brengen van de genen door te kruisen met een witte uit de alpen, zijn er ineens andere soorten- kleuren mogelijk, zelfs paars-blauw die helemaal niet bestond.
De les hieruit is, als de genen eenmaal in de war zijn, is alles mogelijk, oneindig!
Er komen zelfs steeds meer mogelijkheden, voor nieuwe bruikbare soorten.

Toegevoegd na 4 uur:
ja hoor, voor dieren geldt precies het zelfde, zo krijg je als je raszuivere dieren kruist, ook weer raszuivere dieren terug, maar kruis je met een afwijkende soort, dan krijg je kruisingen, net als bij de planten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Normaal gesproken kan je een rode roos kruisen met een rode roos en krijg je een rode roos, genetisch gezien zijn ze exact het zelfde, dus het resultaat van de kruising is ook exact het zelfde als de twee ouders.
Als een van de twee ouders door een spontane mutatie iets gaat afwijken en je gaat er dan mee kruisen, dan zijn de genen van de beide ouders niet meer helemaal het zelfde en kan het resultaat van deze kruising afwijkende zaailingen opleveren, hierdoor staat het hek ineens open voor een oneindig aantal kruisingen.
En kunnen er ineens heel veel nieuwe rozen uit de kruisingen komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Normaal gesproken kan je een rode roos kruisen met een rode roos en krijg je een rode roos, genetisch gezien zijn ze exact het zelfde, dus het resultaat van de kruising is ook exact het zelfde als de twee ouders.
Als een van de twee ouders door een spontane mutatie iets gaat afwijken en je gaat er dan mee kruisen, dan zijn de genen van de beide ouders niet meer helemaal het zelfde en kan het resultaat van deze kruising afwijkende zaailingen opleveren, hierdoor staat het hek ineens open voor een oneindig aantal kruisingen.
En kunnen er ineens heel veel nieuwe rozen uit de kruisingen komen.