zolang ze in de vruchtbare periode van hun leven zijn: ja.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt eraan, hoeft niet altijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
katten niet
Ja, allemaal, vanaf en tot verschillende leeftijden, dat wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, alleen mensen en mensapen menstrueren.
het zou voor veel dieren ook niet handig zijn, al dat bloedverlies.
dat trekt maar roofdieren aan.
bij veel dieren wordt het opgeblouwde baarmoederslijmvlies weer opgenomen in het lichaam.
Rieneke1
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
zie antwoord van ciska hieronder loen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch heb ik een konijn gehad die wel degelijk (ongesteld - loops was), ook mijn hond (loops: is gelijk aan ongesteldheid)
Vreemd genoeg niet!
Alleen mensen en mensapen menstrueren. Bij mensen en mensapen vindt afstoting van het baarmoederslijmvlies plaats. Honden verliezen ook wel eens bloed maar dat is geen menstruatie! Vlak voor de hond vruchtbaar is, is de hondenbaarmoeder sterk doorbloed. Een beetje te sterk soms en daar komt dan bloedverlies van.
Bij andere zoogdieren wordt het endometrium geabsorbeerd door de baarmoeder, waarbij geen bloeding optreedt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Cica :)
Ja, alle bij alle zoogdieren wordt het baarmoederslijmvlies om een bepaalde periode afgebroken en ververst. Dit is bij dieren meestal niet zo duidelijk (met bloedverlies) als bij mensen. Bij dieren is juist de vruchtbare periode veel duidelijker aanwezig dan bij mensen. Honden worden loops, paarden hengstig. In deze periode laten ze duidelijk merken (door geur en gedrag) dat ze eraan toe zijn gedekt te worden. Eigenlijk veel praktischer, vind je ook niet? :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Alleen mensapen menstrueren zoals wij dat kennen. Veel andere zoogdieren kennen wel de vruchtbare perioden zoals honden (loops) ,katten (krols) en paarden en pony's (hengstig ). Maar konijnen of muizen zijn doorlopend vruchtbaar, behalve natuurlijk wanneer ze al zwanger is. Gelijk na de geboorte van haar jongen is ze weer vruchtbaar. De onbevruchte eitjes worden niet uitgestoten zoals bij de mens, maar wordt opgenomen door het lichaam zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ongesteld zal niet helemaal het juiste woord zijn,maar alle vrouwelijke zoogdieren scheiden allemaal in hun:periode: een soort stofje af waardoor de mannelijke variant van het dier een enorme vermeerderings drift krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ongesteld betekent: een beetje ziek. Het is een eufemisme voor menstruatie, omdat vrouwen zich dan meestal minder lekker voelen.
Andere zoogdieren klagen er nooit over.