waar bijten karpers op?

Toegevoegd na 9 minuten:
ik bedoel hengelsport, aas.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
5.2K

Het beste antwoord

Zie hier de smaakvol gedekte karpertafel......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Voornamelijk planten en waterinsecten. Ze wroeten de bodem los, dit heet ook "azen", maar het zijn geen aaseters.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ze eten dus (bloed)wormpjes, algen, larven, slakjes, kleine insekten, zoetwater kreeften en garnalen enz. enz.

Ook jonge waterplanten, wier en wat er verder nog aan groenvoer in het water zweeft of hangt , staan op het menu van onze vriend de karper.

Wanneer de karper iets anders op zijn weg tegen komt en dit hem aanstaat, dan zal hij het zeker niet nalaten om dit voedsel tot zich te nemen. Als daar een haakje aan zit en een lijntje heeft de karper pech.

Toegevoegd na 3 minuten:
foto: keeltanden spiegelkarper.

Toegevoegd na 14 minuten:
Je hebt je vraag aangepast, maar het klassieke aas om te vissen is:

- Smac
- Brood
- Aardappel

Je kunt echter ook boilies (gekookt deeg) maken (zie tweede afbeelding).

Voor aas en voer tips over het maken van aas en het voeren tijdens het vissen zou je vooral de website van karpervissen eens nalezen:

http://www.karpervissen.nl/index.php/aas-a-voer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar bijten ze op ;o)
Karpers bijten niet, want ze hebben namelijk geen tanden.
Karpers happen. Ze happen vooral naar brood(vlokken) en kaas, als je het over hengelsport hebt.
Daarnaast is een karper eigenlijk net als een varken, ze eten alles wat er voor hun bekkie komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat meen je niet? Het zal best waar zijn als jij dat zegt, maar ik heb jaren lang aan karpervissen gedaan en heb dit nooit gemerkt of gezien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De afbeelding zijn de keeltanden van een spiegelkarper. Dit gereedschap zie je normaal niet, maar het dient om kreeftjes en mosseltjes te kraken. Ze lijken niet op tanden, het zijn harde plaatjes. Op de foto lijkt het net ene gebitje, maar dit zit niet voor in de bek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De boog in de afbeelding is dacht ik van de vijfde kieuwboog.
Je bedoelt waarschijnlijk, met welk aas kun je karpers vangen. Dit is heel divers:

mais, brood, boilies ( kun je zelf maken, of kopen), maar ook hondenvoer, zoals frollic, werkt prima. Vaak is het een kwestie van gewoon proberen.
13 jaar geleden
Ik vis in de stad altijd het liefst met tijgernoten. Deze kan je kopen in een hengelsportzaak vaak in een grote emmer (kant en klaar) voor de echte visser. Voor mensen die 1 of 2 keer een paar uurtjes per week willen vissen kan je ook een kant en klaar blikje kopen. (niet de tijgernoten uit de supermarkt!)

Je bevestigt een tijgernoot hetzelfde als een boillie. Je prikt de boillie-naald door de noot dan haakt hem op je lus achter het haakje en schuift de noot er op.

Tip: Om het gistproces te versnellen kan je een flesje oud bruin bier bij je nootjes gooien dit is niet schadelijk voor de vis.

WAARSCHUWING!: Als je een emmer tijgernootjes heb of ze in een bakje heb gedaan doe NOOIT de deksel helemaal dicht. Door het gistproces wordt de druk in het bakje heel groot totdat het bakje/emmer openstaat en al de tijgernootjes en stroopachtig spul het rond in vliegt dit geeft erg veel rotzooi en stank. Ook is dit mij een keer overkomen de viswinkel had mij nog gewaarschuwd. En op een dag had ik hem dicht gedaan dacht dat het wel kon want ik ging de volgende dag weer vissen, uiteindelijk ging dat niet door en vergat dat de deksel eraf moest en die nacht vloog de deksel eraf.