Heeft een teek voorkeur voor bepaalde gastheren?

Even afkloppen, maar ik heb nog nooit een teek op mijn lichaam gehad, geloof ik. Ik woon wel in een dorp op het platteland en ben vaak buiten met mijn hond. De hond heeft af en toe wel een teek. Ik behandel hem preventief met een pipetje. Ik hoorde dat er mensen zijn die - na een dagje in de tuin werken - diverse teken tegenkomen/voelen op hun lichaam. Ik controleer toch wel goed. Hebben de teken soms een voorkeur? Bij muggen herken ik dit niet... zij moeten mij juist altijd hebben!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
3.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, onze kat heeft er iedere week wel een :-)

Het beste antwoord

gastheren zonder pipetjes hebben de voorkeur :)
als een teek op iets of iemand valt waar het bloed kan zuigen is het goed voor de teek zelf.
teken ruiken hun prooi, en waarschijnlijk heeft de geur van dieren een voorkeur.

maar in de vachten blijven ze makkelijker hangen om zich vervolgens op een plekje vast te zetten en te gaan slurpen.

heb zelf 3x een teek gehad, en het is écht ZOOO goor.
kom niet echt supervaak in het bos, maar ook op andere plaatsen zijn ze vinden die creepy parasieten.
(denk dat ik ook maar eens aan de pipetjes moet) ;-)

teken laten zich vallen als ze trillingen voelen, en in het stuikgewas kunnen ze op je kruipen.
mensen lopen over het algemeen rustiger en op paden dan honden dit doen.
honden (egels, vossen etc.) lhebben daardoor meer kans om een teek 'op te vangen' dan een mens.
(zwaar behaarde menselijke struikstruiners uitgezonderd dus) ;-)

hoewel ik ben niet zwaar behaard ben en netjes op de paden loop ook netjes op het pad, hebben ze mij toch weten te vinden.
door je vraag besef ik dat alle keren we met een grotere groep aan het wandelen waren.
(anderen teek 'lostrillen' en ik 'opvangen' misschien).
ik kom toch echt wel regelmatig in 'tekengebied' en heb afgezien van die 3 keer geen teek gehad.

had ooit een groene leguaan en vond het wel leuk om een natuurlijke bodembedekking te gebruiken.
heb een zooi bladeren gepakt en deze in een bak in de magnetron gezet om ongedierte kapot te krijgen. ik schrok van het aantal teken wat ik aantrof in die paar handen droog blad.

wil dan ook helemaal niet weten hoeveel teken er zoekend zijn voor 1 teek die een slachtoffer vindt.
ieeehhk

vanaf die tijd is het na het wandelen mezelf checken en de kids of er geen liftertje is meegekomen.

bij honden zijn jonge teken overigens moeilijk te zien overigens, waardoor het kan lijken of ze erin 'ineens' zitten als ze boller en zichbaar zijn.

(zie bron voor mensen die niet al te kriebelig zijn ingesteld)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
flyingcrow
11 jaar geleden
Ik tuinier al ruim 25 jaar,momenteel in 3 tuinen,en vorige maand had ik er voor de eerste keer een achter mijn oren zitten!Gadverdamme!En ik weet nog niet waar ik hem precies opgelopen heb,ik smeer me wel voort in met Deet.En controleer me goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Enge beestjes zijn het,lijkt op een spinnetje en daar moet ik ook niets van hebben. :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oja +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@flyingcrow ze zijn ook erg goor. bij mij zat de teek in mijn nek (hals) zodat ik me niet weg kon draaien toen iemand hem eruit haalde. (zelf kon ik ook het niet bij dus) andere keer kroop het kreng (jáááren geleden toen legging 'in' waren) omhoog via mijn legging om zich vast te sucken onder mijn knieholte. GADVER!!! als tuinman ben je helemaal een makkelijke prooi idd. flink blijven smeren en checken hoor, helemaal met de ziekte van lyme die al een aantal jaren steeds vaker voor komt. @maria
ik heb liever met een spin te maken (al hebben deze ook geen knuffelgehalte)
spinnen zijn in ieder geval te pletten. vergeet nooit dat onze hond vroeger zo'n viezerd vast had zitten op zijn bovenste ooglid.
ik kon niet eens kijken toen m'n moeder de gluiperd eruit haalde (ieks.... rillingen lopen over mijn rug bij dit onderwerp) thanks voor de plusjes
(een + is gelukkig een ander 'teken') ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij mij kruipen ze altijd omhoog mn broekspijpen in naar de lies. Ook geen plesant plekje!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ieks...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik griezel bij het lezen van al deze verhalen... brrrrr
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oei... Plezier
teek it easy :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hahaha, geen leuk diertje nee, maar je loopt er wel eens eentje op. Ik wandel altijd uren in het bos met mijn hond en moet wel eens een plas doen achter een boom. Sinds ik een paar keer een teek in de lies en op de buik en been heb gehad, zoek ik een plek uit zonder struikjes en grasjes eronder. En och, ik leef nog steeds hoor.
In de tuin kun je ze ook oplopen hoor, je kunt met zo'n tangetje het beestje eruit halen. (Misschien is een pipetje in mijn nek ook wel wat).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eigenlijk kreeg ik alleen maar zinvolle en goede antwoorden. Deze was wel uitgebreid. In ieder geval bedank ik de andere mensen ook!

Andere antwoorden (2)

Onopvallend kiest de teek een willekeurige prooi uit, zorgvuldig zoekt hij naar een week plekje waar hij aan bloed kan komen, en vastberaden installeert het diertje zich bij zijn gastheer.

Je hebt tot nu toe geluk gehad dat je er nog geen eentje hebt gehad op je lichaam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
BRRRRR..... Stephen King stelt niets meer voor vergeleken met deze tekst. :) +1
flyingcrow
11 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha,het is inderdaad een horrorverhaal Euca. Dank voor de plusjes.
Een teek heeft weinig keuze. omdat hij niet vliegt zoals een mug, maar op de bodem wacht op zijn gastheer, dus als hij zich ergens vast kan zetten dan zal hij dat doen. De meeste teken slagen daar namelijk helemaal niet in. Over het algemeen zullen de zeer kleine nimfen van de teken zich vastzetten op hagedissen en muizen, de grotere op weer grotere gastheren, maar ik heb zelf wel eens een nimfje van minder dan een mm van mijn ooglid moeten halen. Blijkbaar was de huid daar dun genoeg om bloed te bereiken en zich vast te zetten.