Zijn er kleuren die wij niet kunnen zien?

als dat honden en katten weer minder kleuren kunnen onderscheiden dan mensen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
5.5K

Het beste antwoord

We zien maar een octaaf , van 350-700 nm ongeveer.
Eigenlijk zien we maar drie kleuren , te weten rood (650nM) groen (5454nm) en blauw (440nM).
Door de bandbreedte en de mengkleuren menen we de andere kleuren te zien.
Er zijn voor onze ogen miljoenen kleurnuances waar te nemen.
Maar we zien maar drie kleuren, de hersenen "maken" de rest er door interpolatie bij!!
De kegeltjes zien dan de kleuren, de staafjes meten in dit gebied alleen intensiteit en daardoor zien we door contrastverschil de vormen.
Dat zien we als zwart wit, dit systeem is veel gevoeliger dan de kegeltjes en werkt in het schemer-donker, vandaar dat we dan geen kleuren zien.
Zonder denigrerend te willen zijn zien we dus maar een heel klein deel van het kleurspectrum, andere kleuren , zoals diep infrarood , kunnen we voelen als warmte, we "kijken " dan meer met onze huid.
Tevens vertelt onze huid hoeveel UV we "gezien" hebben,

de bruine of erger rode kleur die het dan krijgt geeft de fotochemische reactie aan die de UV in de huid veroorzaakt door oa. de aanmaak van vit D.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ultra violet
infra rood

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik denk dat we deeltje nog net kunnen waarnemen ,maar meestal zit het buiten de gezichts golflengtes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja , kijk naar de regenboog. Kleuren zijn trillingen,(even simpel gezegd) Aan het begin en aan het eind van de regenboog zijn kleuren die we niet zien, zoals ultraviolet en aan de andere kant infrarood
13 jaar geleden
Ultraviolet en infrarood kunnen wij niet zien, maar bijen en vlinders kunnen wel ultraviolet zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ultra-violet is inderdaad een kleur die mensen niet kunnen waarnemen. Vlinders kunnen deze straling elektromagnetische straling bijvoorbeeld wel waarnemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, zat, ultraviolet, infrarood, en meer. Er zijn zoveel dingen die wel bestaan maar die wij mensen niet kunnen waarnemen.