Zijn er ook natuurlijke vijanden van de eikenprocessierups?

Zorgt de schadelijkheid van de brandharen van die rupsen er voor dat ze door geen enkele vogel gegeten worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2K

Het beste antwoord

In de natuur is het een komen en gaan en alles in deze natuur heeft een vijand, maar soms komen bepaalde dieren en/ of planten op een plek, voordat hun natuurlijke vijanden er zijn, maar dat is een kwestie van tijd, alleen de natuur kent een andere tijd als de mens, kan dus best nog wel 500 jaar duren voordat het zo ver is, maar het zou ook volgende week kunnen zijn.
Er bestaat een zeer belangrijke regel in deze natuur, de hoeveelheid voedsel, bepaalt de aantallen van de soort.
Indien er voor de natuurlijke vijanden van deze rups er onverwachts heel veel voedsel (rupsen) komt, komen er van zelf ook meer van deze vijanden.
Zelf verwacht ik, dat een bepaalde schimmel, het evenwicht in de toekomst zal gaan herstellen.
Of er komen ineens heel veel sluipwespen die het op deze rups voorzien hebben, maar ook dat heeft tijd nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ja hoor sluipwespen en kevers zijn natuurlijke vijanden

Toegevoegd na 1 minuut:
alleen de kever {poppenrover} is uitgestorven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sluipwesp, sluipvlieg en de (inmiddels in Nederland uitgestorven) grote poppenrover, een keversoort.