Krijgen dieren ook eerst melktandjes voor dat ze een blijvend gebit krijgen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.6K

Het beste antwoord

Bij sommige dieren wel, en bij andere niet. Er zijn zoveel verschillende soorten dieren! Bij honden en katten bijvoorbeeld wel. Voor een hond gaat dit als volgt in zijn werk:

Puppy’s worden geboren zonder tanden maar de eerste tand start met uitkomen wanneer de pups enkele weken oud zijn. Puppy’s krijgen twee sets tanden, de melktanden en het blijvende of volwassen gebit. De puppy snijtanden komen uit op ongeveer 2 tot 4 weken leeftijd en alle melktanden zijn meestal aanwezig op 8 weken leeftijd. Honden hebben 28 melktanden.
Kort na het uitkomen van de melktanden, beginnen de blijvende tanden te groeien onder de melktanden. Blijvende snijtanden komen uit op de leeftijd van 3 tot 5 maanden. Tegen de leeftijd van zes tot zeven maand zouden alle blijvende tanden op hun plaats moeten staan; er zijn in totaal 42 blijvende tanden

Maar dit is dus bij alle dieren weer anders, een krokodil heeft namelijk eigenlijk alleen maar melktanden. Die wisselt namelijk wel zo'n 2-3 keer per jaar van tanden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja denk het wel. In ieder geval hebben ze het op de onderstaande site over melktanden bij dieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk het wel??? Heb je wel de moeite genomen om je eigen bron te lezen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb het niet niet helemaal doorgelezen, maar de site ziet er betrouwbaar uit. Dus ik denk dat de info op die site wel klopt.
Nog een aanvulling: Bij sommige knaagdieren groeien de tanden voortdurend en doordat ze slijten van het knagen blijven ze toch even lang. De voortanden van een bever groeien op die manier 120 centimeter per jaar.
AWM
14 jaar geleden
ja dieren wisselen voordat ze hun orginele gebit krijgen.

ik heb er een hele boel van mijn honden.

gr
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha ja leuk is dat he, ik dacht altijd mijn hond gaat ze vast inslikken, maar legde ze juist altijd netjes op hetzelfde plaatsje neer tijdens het wisselen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha ik zag mijn hondje altijd heel raar doen met zijn tong, dan wist ik dat er een los zat en kon ik hem er altijd zo uitpakken :)
Ja hoor...

En puppytandjes zijn vlijmscherp. Dit is dan ook het enige wat ik uit eigen ervaring kan bevestigen...

Maar alle zoogdieren krijgen eerst een melkgebid. Ook de Walvis en de Dolfijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In ieder geval paarden ook. Ik heb van een melktand van mijn eerste pony een hangertje laten maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, heb ik zelf gedaan met een hoektand van mijn hond :P De meesten vinden het raar of ranzig, ik vind het wel grappig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:)
Jazeker ik heb alle melktandjes nog van mijn honden.