Pijn onderrug na verhuizen, tips?

Moet vandaag nog een paar dingen verhuizen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
4.1K

Antwoorden (7)

Om de pijn die je hebt niet te verergeren en je rug niet te forceren zou ik kijken of er niet iemand anders is die je even uit de brand kan helpen, als je nog maar een paar spullen moet verhuizen kan dat toch niet zo'n probleem zijn?
Als je het zelf doet bestaat de kans dat je daarna voorlopig helemaal niks meer doet....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je iets moet tillen, waar mogelijk door je knieen en niet bukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De spieren in onze rug zijn veel minder sterk als de meeste mensen wel niet denken, eigenlijk zijn ze maar heel zwak, ga je verhuizen dan moet je ineens deze spieren gaan gebruiken, die zijn dat helemaal niet gewend, komt nog bij, dat de meeste mensen verkeerd tillen, ga bij zware dingen tillen, eerst even wat door je knieén en til hierna door je benen te strekken, hier mede ondersteun je , je rugspieren.
Nu zijn je rugspieren overbelast/ uitgerekt en als ze daarna tot rust komen, gaan ze krimpen, dus zijn ze nu te kort, dat is de pijn die je nu voelt.
Het beste is gewoon in beweging blijven en bij optillen je beenspieren gebruiken, houdt je lichaam/rug lekker warm, pas op met afkoeling na het zweten, want ook daarvan krimpen je spieren.
Er wat op smeren helpt misschien wel een beetje, maar vooral in beweging blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We waren kennelijk aan het crossposten maar we vullen elkaar wel aan. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu zijn je rugspieren overbelast/ uitgerekt en als ze daarna tot rust komen, gaan ze krimpen, dus zijn ze nu te kort, dat is de pijn die je nu voelt. In mijn optiek onjuist. het hele verhaal over gekrompen / korte spieren is zeer discutabel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nastro, ik wil graag leren, vertel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een uitrekking van een spier in deze casus / situatie is erg onwaarschijnlijk. Een overrekking ontstaan met name traumatisch (zoals hamstrings -> van Robben).
Door overmatige belasting van je spieren veranderd de homeostase in een bepaalde spier, hetgeen een meer aangespannen gevoel geeft / spier voelt harder aan. Het is niet zo dat spier gaat krimpen. Wat wel soms gebeurd is dat de spier wat onder spanning staat en moeite heeft om de boel los te laten.
Heb eens op een lezing gehoord dat als je een spier wilt rekken, je iets van 40 uur de rek moet vasthouden wil je een daadwerkelijke toename van de lengte zien. Hoop dat het wat duidelijker wordt. Heb even geen bronnen bij de hand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch nog een stukje tekst gevonden ter aanvulling op bovenstaande. Kan niet direct de waarde ervan bepalen (of het van een goede bron / autoriteit komt) maar kan me wel vinden in de inhoud. Korte en lange spieren Een andere veronderstelling is dat met rekken je spieren langer worden. Ook deze aanname klopt niet. Een spier bestaat uit een aantal in serie geschakelde sarcomeren, de kleinste bouwstenen van een spier. Als een spier door het rekken in absolute zin langer zou worden, zouden er meer sarcomeren bij moeten komen. Rekoefeningen kunnen dit nooit bewerkstellingen. Het is dus een fabeltje dat spieren door rekken langer worden.
Een spier is zo gebouwd dat hij de meeste kracht levert in de stand of in de beweging waarin hij het meest functioneert. Dat varieert van persoon tot persoon. De spier past zich aan de gewenste functie aan door het aantal sarcomeren af te stemmen op de lengte waarin de meeste kracht wordt geleverd. Zo heeft een wielrenner verkorte heupbuigers. Om zijn heupen in gebogen stand te laten functioneren, zijn de spieren aan deze beweging aangepast. Een zwemmer heeft verkorte borstspieren, en een honkbalpitcher heeft een verlengde borstspier. Zijn werparm levert een andere kracht dan de armen van de zwemmer. De kwalificatie verkort of verlengd betekent overigens niet te kort of te lang. Juist dankzij het aanpassingsvermogen van spieren, kunnen ze de verschillende prestaties leveren. De lengte van een spier is niet als fout te bestempelen. Het rekken van spieren is dan ook zinloos, omdat er niets te kort is.
http://www.running-elst.nl/node/56
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor je informatie.
Je hebt het over verkrampte spieren, ik over gekrompen spieren, maar eigenlijk bedoelde ik de reactie van de spieren bij afkoeling en door stress.
Gekrompen zouden ze korter worden, verkeerde woordkeuze dus van mij, ik ben gaan zoeken op google maar zelfs het verhaal van melkzuur die de pijn veroorzaakt, is niet iedereen het over eens.
Ik heb zelf een geboren afwijking van te korte spieren en die zijn gedurende mijn leven ook nooit langer geworden, dus korter kan ook niet.
Groeten Ed
Lage rugpijn wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door verkramping van de rugspieren. Schiet het er in één keer in dan noem je het spit. Het beste kun je in beweging blijven om je spieren soepel te houden, zonder ze te forceren. De warme douche op je rug werkt verzachtend.

Zeker als je uitstraling van de pijn naar een been hebt kun je pijnstilling overwegen met paracetamol om mee te beginnen. Neem 1000 mg per keer of anders een paar dagen tramadol. Dat helpt tegen de pijn en ontspant de spieren maar het beïnvloedt wel je reactievermogen.

Naast verbetering van je houding, zowel zittend als staand, kun je rugpijn proberen te voorkomen door je rugspieren te versterken. Buikspieroefeningen zijn ook uitstekend voor je rug. Stress speelt trouwens ook vaak een rol bij het ontstaan van rugpijn omdat je er verkrampte spieren van kunt krijgen.

Toegevoegd na 1 uur:
Voor tramadol heb je een recept nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alsvolgt tillen (aanvulling op andere antwoorden): door de knieen en je rug recht houden. En de tilbeweging maken door je benen als hefboom te gebruiken. Je rug blijft recht.
Het fijnste is als je een hulp hebt, die dan hetzelfde doet. Als je samen tilt, lijd je er vrijwel niets mee. Goed tellen voor je tilt, dus op het zelfde moment overeindkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moest eigenlijk denken wat bij/na een verhuizing ook vaak verandert, en dat zijn de meubelen.
Heb je andere stoelen en/of een ander bed?
Heb je vandaag veel in een andere auto gereden?
heb je tocht op een slecht afgedekte rug of doorweekt t -shirt gehad?
Deze factoren kunnen per stuk al problemen geven, de eerste4 factoren BILIJVEN aanwezig en kunnen veel trammelant geven zonder ontdekt te worden.
Het gebruik van tramadol RAAD IK AF, het is GEEN ontstekingremmer, kan je rijvaardigheid flink beinvloeden (vooral met een beetje alcohol) en zorgt er voor dat je de pijn niet goed voelt en daardoor een ernstiger rugletsel kan veroorzaken , waar je veel meer last van kunt krijgen.
Loop deze zaken eens na, eenmaal verhuisd, worden dit soort provocatoren doorgaans vergeten en kom je er niet meer achter waar de pijn vandaan komt.
Het is beter te dimmen en een NSAID te gebruiken
zoals Naproxen , Ibuprofen etc.
en eens goed te analyseren wanneer de problemen zich voor het eerst manifesteerden.
Dat geeft je volgens mij meer antwoorden en inzicht, dan bestaande pijn met krachtige opioide analgetica , zoals Tramadol te verdoven en als een blind paard door te hollen.
Niets is beledigend bedoeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ter aanvulling / correctie op Keesvi en Eddijst.
Lagerugklachten is over het algemeen te herleiden op irritatie van de discus (tussenwervelschijf). Dus niet een spierkwestie. De spieren reageren vaak op wat er intern in de rug gebeurd (tussenwervelschijf en facetgewrichten).
Deze tussenwervelschijven zitten tussen vrijwel elke wervel en dienen als schokdempers / krachtverdelers / en overbrengen van beweging.
Door veel te tillen (vaak vanuit een voorovergebogen positie) wordt de discus onregelmatig en intensief belast. Door deze overbelasting ontstaat prikkeling / irritatie. De discus gaat wat zwellen en geeft pijnklachten af bij bewegen (bukken / strekken enzovoort).
Spit is in mijn optiek vaak een overprikkeling van een facetgewrichtje in de rug. Intern geeft dit zwelling, waardoor pijnklachten ontstaan bij buigen / strekken etc). Het lichaam merkt dit op en zet de boel vast (spieren verkrampen -> defence musculair) zodat ergere schade wordt voorkomen.

Wat je kan doen bij je verhuizing (is volgens mij al klaar) is je rug redelijk recht houden en bij inspanning je navel licht intrekken. Hierdoor vindt er stabilisatie plaats van je wervelkolom.