Hoe komt het dat sommig vliegend ongedierte zo ontzettend brutaal is?

N.a.v. mijn vorige vraag. Bijv. bijen, wespen, en vliegen blijven constant bij je in de buurt en durven zelf op je te gaan zitten. Ook wanneer je ze van je afslaat raak je ze haast niet kwijt. Terwijl vogeltjes, die toch veel groter zijn, het niet in hun kopjes zouden halen om dit te doen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is jouw definitie van 'brutaal'?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ze dat durven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van bijen herken ik dit gedrag absoluut niet. Van wespen is het zo: 1x goed raken en ze leggen het loodje en anders vliegen ze weg.

Het beste antwoord

Ze komen alleen even langs om te snuffelen of er niet iets te eten valt te halen.
Misschien heb je een fel shirt aan waar ze op af komen.

Maar dit is niet echt brutaal hoor. Ze doen het niet om jouw te pesten. Jij bestaat niet eens voor ze. Ze zien alleen lekkere hapjes.

Toegevoegd na 7 minuten:
Zeker bijen of wespen snuffelen bij je. Je bent geen lekker hapje voor ze, dus zoeken ze even of je wat eten bij je hebt. Maar zodra ze merken van niet, vliegen ze weer verder.

Dus gewoon stil blijven staan zodat ze kunnen snuffelen. Als je gaat bewegen, dan zijn ze minder snel klaar met snuffelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

vogels denken in tegenstelling tot insecten toch iets beter na neem ik aan.
Insecten zijn vrij basis en hebben ook geen hersenen, die doen alleen de dingen om te overleven (eten halen dus)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kom je erbij dat bijen geen hersenen zouden hebben?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie mijn aanvulling over hersenen.
Ze zijn veel minder slim dan vogeltjes en voor zover ze het gevaar zien aankomen (je hand ofzo) zijn ze het ook net zo snel weer vergeten. Bovendien ben jij voor een gemiddelde wesp of vlieg niet interessanter of belangrijker dan pakweg een boom of struik, en daar keren ze ook steeds weer op terug, ook als-ie effe beweegt. Bovendien ben je als mens blijkbaar niet echt een groot dreigend gevaar; voor zover je al in staat bent een individu te doden, ben je totaal geen bedreiging voor de soort of de kolonie. Voorlopig valt er in de buurt van mensen altijd meer voordeel (voedsel) te halen dan nadeel, dus insecten zullen altijd bij je in de buurt blijven hangen.

Vogeltjes hebben dat veel beter door, en zijn dus ook veel meer op hun hoede. Bovendien kunnen die geen voordeel bij de mens weghalen, dus hebben ze ook geen enkele reden om op ons te gaan zitten, hoewel je ze met regelmatig voeren soms wel handtam kunt krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vogels hebben, afgezien van uit de hand voeren en misschien hongerige aasgieren op uitgestorven plekken, geen voordeel om zo dícht bij ons te komen; om in de búúrt van de mens te blijven echter wel: al dat voedsel dat op straat wordt gegooid, alle vogelbolletjes die opgehangen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het was trouwens iets waar ik aan moest denken, niet iets uit jouw antwoord waar ik het niet mee eens was, voor de duidelijkheid.