Herkennen vliegen een soort van gevaar?

Je kan ze nog zovaak van je afmeppen als je wilt, maar dan blijven ze gewoon terugkomen. Maar zodra je een vliegenmepper of een krant pakt dan lijken ze de eerste tijd ineens in geen velden of wegen meer te bekennen.

Kunnen ze dit in de gaten hebben, of is dit toeval?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel herkenbaar! is mij ook regelmatig opgevallen..

Het beste antwoord

Wat je omschrijft is het beste bewijs dat ze gevaar herkennen.
Sommige mensen noemen dit toeval, vreemd dat de vliegen al WEGBLIJVEN als je de vliegen mepper pakt!
Het is mij echt meer dan eens opgevallen.
Vliegen pesten je voortdurend, je pakt de mepper en ze blijven weg. Soms hoef je er hooguit een of twee dood te slaan en ze hebben de boodschap alweer begrepen.
Bij elektrische vliegenmeppers spelen andere dingen een rol.
Een heel hoge toon van de hoogspanningomvormer die van 3 volt aan batterijtjes 5000 volt maakt,gecombineerd met verbrande vliegenlucht en mogelijk een ultrasone schreeuw tijdens de elektrocutie dat ze HEEL ver uit de buurt blijven, zelfs als je maar even op het knopje van de elektrische vliegenmepper drukt.
Telkens verbaas ik me er over dat diertjes met zo weinig verstand zo goed gevaar herkennen......

Toegevoegd na 17 uur:
Voor geinteresseerden, lees ook even mijn reactie op de onderstaande reactie van Marleen, daar staat wat bruikbare info over elektrische vliegenmeppers.

De meestvoorkomende elektrische vliegenmeppers zijn een type met een binnenscherm wat onder stroom staat, deze is ook voor kinderen veiliger, en

en model tennisracket met allemaal parallelle draadjes.
Van deze laatste kun je zelf ook gemakkelijk een niet gevaarlijke schok krijgen.
Hij kan echter een vlamboogje trekken die zowel je huid als brandbare materialen kan verbranden.

Pas dus DEKSELS op met elektrische vliegenmeppers, gas en brandbare vloeistoffen, de vonk kan heel goed ook
brand veroorzaken, net als een elektrische aansteker.

Mensen die problemen hebben met elektrische vliegenmeppers van de laatste soort, moeten EERST de knop een paar tellen indrukken en tijdens het "slaan" ingedrukt houden.
Er zit in dit soort vliegenmeppers een ontlaadweerstand die al na een paar tellen de lading van het scherm afgehaald heeft.
Deze verwijderen is echter niet verstandig, de lading loopt dan veel verder op en beschadigt dan de condensator.
Deze weerstand vervangen of in serie zetten met een die 2-5X een zo hoge waarde hebben, lost het probleem afdoende op.
Deze weerstand zit inwendig vlak bij de aansluitingen van het metaalrooster.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

hm.. Het lijkt mij toeval. Ik heb al zeer veel vieze tijdschriften gemaakt :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is toeval van hetzelfde soort als dat het altijd droog blijft als je een paraplu meeneemt en vice versa. Als je constant wordt belaagd door vliegen, volstaat het vasthouden van een vliegenmepper voor je gevoel al heel aardig om ze even bij je weg te houden. Toch zien en merken ze het niet, en kun je als je je best doet heel wat beestjes vangen, zolang je maar bereid bent er actief achteraan te gaan.

Echt gevaar voor vliegen, wespen bijvoorbeeld, gaan ze ook in eerste instantie heel snel van weg, maar in no time keren ze weer terug, en een geduldige wesp weet elke zoveel duikvluchten wel een vliegje te verschalken. Zo kun je op een zonnige middag op een stukje meloen in je tuin één enkele wesp ettelijke vliegen zien killen. Machtig mooi tijdverdrijf trouwens; ik heb me er gisteren kostelijk mee vermaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hmm dat heb ik nog nooit gezien :\
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ook niet, was de eerste keer eigenlijk. Leg maar eens een flinke meloenschil in je tuin, en neem rustig de tijd. Echt gaaf.
Het schijnt, dat jouw aantrekkingskracht op die beestjes groter is, dan hun gevoel voor gevaar. Ik geloof niet dat hun kleine gedachten zo ver reiken, dat ze denken: Daar niet meer heen, want dat is gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De beste manier om een vlieg dood te slaan is trouwens je hand of een voorwerp, heeeeeeel langzaam boven de vlieg te houden zo dicht bij mogenlijk en dan pas slaan . Je zult merken dat de vlieg geen krimp geeft, en wel hierom.Een vlieg registreert alles heel traag dus als jij snel achter het beestje aangaat ziet hij dat vertraagt,en heeft hij dat eerder in de gaten. Doe je dat uiterst traag met je hand erboven ofzo, is het zo vertraagt dat de vlieg het niet in de gaten heeft!