Kunnen schildpadden uit hun schild kruipen?

En zo ja, waarom zouden ze dan bijvoorbeeld uit hun schild gaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.5K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wat komt er het eerst uit het schild? De kop of de pootjes? Of komen zij samen er uit, tegelijk zeg maar??

Het beste antwoord

Nee, een schildpad heeft 2 schilden: een rugschild en een buikschild. Door deze 2 schilden is hun lijf goed beschermd tegen bijvoorbeeld roofdieren. Als er gevaar dreigt trekt de schildpad zijn kop, staart en 4 poten in zijn schild en blijft zitten waar hij zit, want hij kan niet wegrennen. Het schild is een soort doos van botten en daaroverheen zit hoorn, dit is een stof waar bijvoorbeeld onze nagels van gemaakt zijn. De wervels en de ribben van de schildpad zijn in het schild gegroeid, daarom kan de schildpad niet uit zijn schild kruipen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, dit kan niet. Het schild van de schildpad bestaat uit laagjes hoorn, (hoorn is het spul waarvan je nagels zijn gemaakt.) Al die laagjes wordt een schild van ongeveer 5 mm. dik. De wervels en ribben zijn in het schild gegroeid, daarsoor kan de schildpad niet uit zijn schild kruipen
13 jaar geleden
Nee dat kan idd niet, heb een keer gezien op tv dat ze een schildpad zo'n hele grote voor soep of iets gingen vangen was zo zielig wou dat ik dat niet had gezien, ze hadden hem op de kop gehangen aan een stok en toen gingen ze hem zo uit het schild snijden terwijl hij nog leefde, zo zielig, daarom ga ik ook nooit schildpad eten, maar ze kunnen dus niet uit hun schild kruipen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee dat kan niet. Hun skelet is bevestigs aan dit schild, en het schild vormt deel vd ruggegraat