waarom wordt er geen middellandse zeewater naar de dode zee gepompt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.9K

Het beste antwoord

Er wordt aan een kanaal gewerkt van de rode zee naar de dode zee. Deze plan is al goedgekeurd door Israël en Jordanië en is nu in uitvoering van de eerste fase - afspraken voor compensaties voor alle grond eigenaren op de geplande route van de kanaal zal gegraven worden. De reden voor het project is de steeds laager worden van de dode zee niveau waardoor er is een echt gevaar dat voor het bestaan van de zee en een geologische gevaar van het instorten van de grond in dat gebied.
Ze hebben gekozen voor een kanaal vanuit de rode zee en niet vanuit de Middellandse zee voor economische redenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cool! Wist ik niet.
+1

Andere antwoorden (3)

Ha, die Peter;

Waarom zou men dat willen? De Dode Zee is van nature zout en het overpompen van minder zout (want zoet is Middellandse Zeewater natuurlijk niet) water zou het natuurlijk evenwicht wel eens hevig kunnen verstoren. Bovendien zou het effect door verdamping toch maar tijdelijk zijn, want het water verdampt op den duur weer, niet het zout.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het niet nodig is.

Dit is letterlijk "Water naar de zee dragen"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men is die optie aan het onderzoeken.
Waarschijnlijk zal er een kanaal gebouwd worden tussen de Dode Zee en de Rode Zee (Middellandse Zee is géén optie)
Lees artikeltje dat ik hier bij voeg