Waarom zijn lichte kleur vogeltjes na hun geboorte geel van kleur?

Mijn kuikentjes van mijn kippen waren de eerste week na hun geboorte geel en nu wit.
Mijn duiven hun eitje is vanmorgen uitgekomen en ik had echt geen geel vogeltje verwacht ( 1e keer dat ik een mini duifje zag).
Het is natuurlijk een beetje naiiief om te denken dat het door het eigeel komt maar toch wel heel apart dat er een geel vogeltje uit komt kruipen :-)Maar waar komt de kleur dan wel vandaan?
zie foto, heb hem snel kunnen maken, nog geen 2 uurtjes oud gok ik.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
4.5K

Het beste antwoord

De donsveertjes van de kuikens zijn niet zozeer geel al lijkt dat wel zo maar eerder kleurloos en enigzins doorzichtig ,het pigment komt iets later en dan krijgen de dieren ook een echte kleur ,wit in het geval van witte kippen ,grijs in het geval van de duif,vergelijk het met de huidskleur van een donkere baby die is in de eerste dagen ook blank waarna het pigment gevormd word en de uiteindelijke huidskleur zichtbaar word.
Nu het waarom ,het kuiken hoeft nog geen schutskleur te hebben op het moment dat het uit het ei komt omdat het dan nog beschermd word door de moeder en de omgeving van het nest (kippen zijn nestvlieders en lopen wel uit het nest maar blijven bij de kloek)en moeder natuur maakt niets aan wat niet nodig is, om zo zuinig als mogelijk met de beschikbare energie om te gaan vooral in de ontwikkeling van eicel naar kuiken (in dit geval)is het dus niet noodzakelijk voor de soort om de pigmenten aan te maken in de allerjongste levensfase.
pigmenten zijn dan ook die bouwstoffen die erg veel energie kosten in de ontwikkeling .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

het zijn nestveertjes
dat zie je ook bij kleine eendjes gele en bruine
dat bepaalt later het geslacht van de vogel of kip of eend
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe kan het nu het geslacht bepalen? mijn kippen kuikens waren allemaal het zelfde en nu zijn het toch echt 2 kipjes en 2 haantjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gele eendjes zijn vrouw tjes en bruine mannetjes
de haantjes zijn toch iets donkerder als de hennetjes