hoe werkt de voortplanting bij dieren ?

Toegevoegd na 18 seconden:
MIEREN*****

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Het beste antwoord

Veel insecten, zoals bijen, mieren en sluipwespen hebben een andere voortplantingstactiek dan mensen. Ze doen aan haplodiploïdie. Hierbij ontstaan mannetjes uit onbevruchte eieren en vrouwtjes uit bevruchte eieren. In andere woorden: mannetjes hebben alleen een moeder en geen vader en vrouwtjes hebben zowel een moeder als een vader. De vrouwtjes hebben in elke cel twee sets chromosomen en heten in vaktaal diploïd. De mannetjes, met in elke cel maar één set chromosomen, noemen biologen haploïd. Haplodiploïdie heeft tot een aantal evolutionaire innovaties geleid, zoals de sociale levensvormen van bijen en mieren.

Er is een mier ontdekt in het Amazonegebied die helemaal geen mannetje meer nodig heeft. Zij kan zich voortplanten door zichzelf te klonen.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.nu.nl/wetenschap/1948789/mannetjesmieren-overbodig-voor-voortplanting.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zoals bij bijen, hebben mieren een koningin, het mannetje dient in zijn gehele leven voort te planten en niks anders. Voeg deze 2 rollen samen en wolla.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mieren zijn sociale insecten. De koningin en de vruchtbare mannetjes zorgen voor de voortplanting en de werksters zorgen voor de broed, het onderhoud van het nest en indien nodig de verdediging van het nest.
fremar
13 jaar geleden
Mieren wachten op warme zomerdagen, dan vliegen de nieuwe koninginnen en mannetjes massaal uit. Ze houden van thermiek, zodat ze flink wat hoogte kunnen winnen voordat de bevruchte vrouwtjes weer ergens terecht komen waar ze een nieuwe kolonie kunnen stichten.