Zijn de vruchten van een prunus eetbaar voor de mens?

Ik bedoel zo'n mooie grote boom met bruine bladeren. Die hebben momenteel vruchten en de vogels zijn er gek op...

Toegevoegd na 32 minuten:
Zie foto, de blaadjes zijn 4-8 cm lengte.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
20.7K

Het beste antwoord

De foto is vrij wazig, maar het zou een Prunus cerasifera 'Nigra' kunnen zijn. Dat is een sierpruim die na enkele jaren een klein aantal eetbare rode vruchten vormt.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de blaadjes op jouw foto zijn groen, in mijn prunus zitten alleen bruine blaadjes.
Amadea
13 jaar geleden
Klik even op de bron, dan zie je betere foto's van de hele boom. Het ging mij bij deze foto er alleen om de vorm van de vrucht te laten zien!
Amadea
13 jaar geleden
Hier is het nog beter te zien: http://www.bomengids.nl/soorten/Kerspruim__Prunus_cerasifera__Cherry_plum.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, die zien er wel hetzelfde uit.

Andere antwoorden (4)

Dit zijn allemaal vruchten die van 'n Prunus komen:

Abrikoos (Prunus armeniaca)
Amandel (noot) (Prunus dulcis)
Amerikaanse vogelkers (Prunus serotina) (ook wel "late troskers" of "bospest")
Gewone vogelkers (Prunus padus)
Japanse sierkers (Prunus serrulata)
Kerspruim (Prunus cerasifera)
Kroosjes (Prunus domestica subsp. insititia)
Mirabelle (Prunus insititia)
Perzik en Nectarine (Prunus persica)
Pruim (Prunus domestica subsp. domestica)
Sleedoorn (Prunus spinosa)
Weichselboom (Prunus mahaleb)
Winterbloeiende kers (Prunus subhirtella)
Yushino-kers (Prunus yedoensis)
Zoete kers (Prunus avium)
Zure kers (Prunus cerasus)

Abrikoos, Amandel, Perzik, Nectarine en de Pruim zijn zeker eetbaar. Ik weet niet wat voor Prunus jij in je boom hebt hangen. Maar die ik net opnoemde zijn zeker eetbaar. Van de anderen durf ik het niet te zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt van de soort af. "Mooie grote boom met bruine bladeren" zegt niet zo veel. Hoe zien de vruchten eruit? Kan je een foto toevoegen van blad en vrucht?

In elk geval: niet alles wat vogels eten, is per definitie eetbaar voor mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zie foto
Zo te zien is het een Kerspruim, Prunus cerasifera. De kersen zijn perfect eetbaar, zijn sappig en zeer zoet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zijn volgens mij wel eetbaar de zogenaamde kerspruim mijn Georgische vriendin is hiernaar op zoek om saus van te maken, mag ik weten waar die mooie boon staat

Mvg

Hans