Heeft je opvoeding/omgeving invloed op je uiterlijk?

Stel je voor: Er is een identieke tweeling. deze wordt na de geboorte gelijk bij een apart gezin geplaatst. Het eerste kind wordt bij een gepensioneerd stel geplaatst, dus deze heeft altijd rust, reinheid en regelmaat, en zal dus geen enkele vorm van stress ervaren.

Het tweede kind wordt erkend als de zoon van een beruchte crimineel. Dit betekent dat hij vanaf kleins af aan dagelijks betrokken zal worden bij de criminele activiteiten van zijn ‘vader’, zoals vechtpartijen, mishandelingen en drugdeals.

Na 20 jaar ziet deze tweeling elkaar weer. Zouden ze verschillende uiterlijke kenmerken hebben, vanwege verschillende levensstijlen en omgeving?

4 maanden geleden
in: Biologie
1.6K
TurfGraver
4 maanden geleden
Gezondheid heeft natuurlijk zijn weerslag op je uiterlijk.
tinus1969
4 maanden geleden
Het antwoord is enerzijds simpel: ja natuurlijk heeft zoiets invloed. Maar tegelijkertijd:
-ze zullen absoluut herkenbaar blijven als tweeling
-het verschil bejaard/crimineel heeft waarschijnlijk niet zo groot: wat er echt toe doet is ondervoeding.
Inekez1
4 maanden geleden
Los van het antwoord op je vraag, ga je er wel ten onrecht van uit dat een baby bij een gepensioneerd stel 'dus' altijd rust, reinhein en regelmaat en geen stress heeft...
In de huidige maatschappij ben je in zo'n situatie een behoorlijke uitzondering, en dat alleen al zorgt voor stress bij het kind. Tijd en levenservaring van de ouders is niet altijd een voordeel.
Inekez1
4 maanden geleden
Afhankelijk van de huidskleur van de kinderen, zal het effect van veel of weinig buiten spelen zichtbaar kunnen zijn, evenals gezond eten, schone lucht en voldoende beweging. Teveel stress is niet goed, maar te weinig stress / uitdaging ook niet. Het meest zichtbaar is overgewicht / ondergewicht en een slecht gebit. Maar omdat uiterlijk ook sterk afhankelijk is van kleding en houding (macho vs verlegen) zullen de broers elkaar in de praktijk zomaar voorbij kunnen lopen. Laten ze beide een pasfoto maken, dan zal er wel gelijkenis te zien zijn. Afhankelijk van gewicht (vet / spiermassa) in gezicht en nek kan dat ook nog tot enorm verschillende plaatsjes leiden!

Geef als eerste antwoord