Aspirine werkt pijnstillend als dit op een beet van bijvoorbeeld een kwal wordt gewreven. Hoe komt dit?

En dan bedoel ik op celniveau :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

Hoe werkt aspirine?
Aspirine remt de aanmaak van prostaglandines. Het enzym dat prostaglandines maakt (cyclooxygenase) word namelijk uitgeschakeld. Prostaglandines zijn chemische stoffen die verantwoordelijk zijn voor een groot aantal processen. Ze hebben bijvoorbeeld te maken met het stimuleren van pijnprikkels, verwijding en vernauwing van bloedvaten, je lichaamstemperatuur en nog een heleboel ander dingen.

Als je pijn hebt, maken cellen in het weefsel waar de pijn vandaan komt stofjes (onder invloed van cytokinen en mitogenen), die de zenuwuiteinden prikkelen waardoor een elektrisch signaal ontstaat. Prostaglandines zijn nodig om het signaal door te sturen naar je hersenen, zodat je pijn bewust wordt. Doordat de aspirine de aanmaak van prostaglandines remt, worden ook de pijnprikkels niet meer doorgegeven aan je hersenen en voel je de pijn dus niet.

Doordat prostaglandines bij bijvoorbeeld een infectie ook verantwoordelijk is voor de ontstekingsreactie, waarbij de lichaamstemperatuur oploopt, werkt de aspirine ook koortsverlagend. Aspirine gaat dan namelijk ook die ontstekingsreactie tegen door te zorgen dat er weinig prostaglandines zijn. Te veel aspirine is natuurlijk ook niet goed, omdat er door de afwezigheid van prostaglandines ook processen worden tegengehouden die nodig zijn in het lichaam.