Waarom hebben koeien, herkauwers geen snijtanden in de bovenkaak, wat is daar de functie van?

Het valt mij op dat de koeien die bij ons in het land lopen geen snijtanden bovenin hebben, wat is hier, evolutieonair, gezien het voordeel van.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
4.4K

Het beste antwoord

Koeien slaan hun tong om het gras en trekken het dan langs de snijtanden in de onderkaak waardoor ze het als het ware afsnijden als met een zeis, het voordeel hiervan is dat ze een veel grotere hoeveelheid gras naar binnen kunnen krijgen in de korte tijd dat ze grazen, als er boven snijtanden zouden zijn zouden ze net als een paard het gras moeten afbijten waardoor ze de tachtig kilo gras per dag die ze nodig hebben niet in de korte tijd die ze nu gebruiken kunnen opeten. De rest van de tijd hebben ze nodig om te herkauwen en eventueel te vluchten als er een carnivoor opduikt Runderen leven van oorsprong dan ook in gebieden met een wat weelderiger groei als bijvoorbeeld paarden die een wat schraalere en hardere biotoop gewend zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Meer ruimte voor maaltanden.

Plantaardig voedsel hoef je niet te snijden zoals dat met vlees wel noodzakelijk is om het van het karkas te halen. Echter, omdat de vertering van plantaardig voedsel moeizamer is, en het helpt om het zo goed mogelijk te malen voordat je het in je (vaak belachelijk lange) spijsverteringskanaal deponeert, waarbij de aanwezigheid van maaltanden beter is dan dat van snijtanden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is evolutionair gezien altijd een voordeel dat je niet hebt wat je niet nodig hebt.
Het scheelt in de aanlegkosten (energie + bouwstoffen) en wat je niet hebt gaat ook niet kapot (infectie).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koeien zijn herbivoren en hebben geen snijtanden nodig.
Carnivoren (vleeseters) hebben wel snijtanden nodig.