Wat waren de meest voorkomende doodsoorzaken voor neanderthalers/mensapen?

Ik heb niet zo veel verstand van het onderwerp, maar met 'neanderthalers/mensapen' bedoel ik de soorten die voor de huidige homo sapiens leefden uit het stenen tijdperk (die in grotten leefden, speren maakten etc). Was zoals nu kanker toen ook de nr 1 doodsoorzaak? Zijn er hierover cijfers (bijv. een pie chart of tabel)?
Edit: ik bedoel dus oorzaken als verhongering, verwondingen door andere dieren, verwondingen door soortgenoten, ziektes, etc.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Biologie
1.8K
nounka
2 jaar geleden
ik zou gaan gokken op deze top drie
dieren
geboorte
wonden
SimonV
2 jaar geleden
Hier worden genoemd:
Virale en bacteriologische infecties. Mazelen, griep, hersenvliesontsteking.
Ontstoken wonden, leidend tot sepsis.
Geboortedefecten.
Trauma, botbreuken, hersenschuddingen, veroorzaakt door ongelukken of geweld.
Kanker.
https://nl.quora.com/Wat-waren-de-belangrijkste-doodsoorzaken-in-de-prehistorie
Maar zonder wetenschappelijke bron is het slechts een mening.
tinus1969
2 jaar geleden
Je vraag is verkeerd, omdat Neanderthalers ook homo sapiens waren, terwijl mensapen ook chimpansees en gibbons omvat.
tinus1969
2 jaar geleden
@SimonV, dit lijstje klopt gegarandeerd niet. Mazelen als ziekte is ontstaan NA uitvinding van de veeteelt, en wellicht slechts 1500 jaar oud.

Antwoorden (2)

Dat is niet bekend. De Neanderthalers hebben geleefd van circa 500.000 jaar geleden tot circa 40.000 jaar geleden. Van de vele miljoenen Neanderthalers die gedurende 460.000 jaren hebben geleefd, zijn de resten gevonden van een aantal honderden. Daarom is geen conclusie te trekken over de meest voorkomende doodsoorzaken.
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
Het is niet bekend, maar wel enigszins te voorspellen als je naar doodsoorzaken van primaten kijkt.
Dan kom je op ziekte, ongevallen, roofdieren, agressie tussen groepen en ouderdom.
SentWierda
2 jaar geleden
Er zijn nog wel een aantal belangrijke oorzaken te bedenken.
- Lange winterperiodes met vrieskou.
- Hongerdood door voedseltekort, vanwege veranderende weersomstandigheden.
- Grotten die afgesloten raakten door instortingen/aardbevingen en overstromingen, terwijl in de grot talrijke Neanderthalers verbleven; met als gevolg de hongerdood.
- Overstromingen door zeeën en rivieren.
Het klopt niet dat de Neanderthalers leefden vóór de Homo sapiens. Ze leefden tot 37.000 jaar geleden, terwijl de eerste Homo sapiens 150.000 jaar geleden opkwamen.

De algemene aanname dat de Neanderthalers uitgestorven zijn gaat over de Allee-effecten. Als je het hebt over wat de meest voorkomende doodsoorzaken waren, zouden deze daar ook aan gerelateerd kunnen zijn. Zaken die eigen zijn aan een gebrek aan genetische diversiteit plus de mogelijkheid om minder goed te kunnen overleven dan de Homo sapiens als gevolg van een lager intellect.

We hebben echter te weinig Neanderthalers gevonden om een goede uitspraak te doen over of ze nu vaker overleden aan verhongering of verwonding door dieren of oorlogen. Lange tijd is overigens aangenomen dat de Homo sapiens een hand had in het uitsterven van de Neanderthalers door uitroeiing. Dit lijkt echter niet het geval te zijn omdat er te weinig bewijs voor is, terwijl er wel bewijs is voor het feit dat ze hun communities in de regel zeer klein hielden, waardoor de Allee-effecten makkelijk vat op deze populatie konden hebben.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
En wat zijn Allee-effecten?
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Dit is wel een toegankelijk verhaal over wat allee-effecten precies zijn: https://www.ensie.nl/nico-van-straalen/allee-effect Kortgezegd heeft het te maken met dat je minder snel een partner tegen komt waarmee je kinderen kan krijgen en doordat de gen-pool minder is, krijg je ook minder gezonde nakomelingen als gevolg van wat uiteindelijk inteelt wordt.