kan een oorworm in je oor schade aan richten?

mijn vader en ik hadden een discussie over de oorworm, hij zei dat als ie in je oor kruip dat ie dan schade aan richt maar kan dat wel??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
7K

Het beste antwoord

Je vader heeft het in dit geval niet juist!
Les onderstaande tekst maar en in de link vind je nog veel meer informatie over de oorwurm:

"De Nederlandse naam oor-worm is in twee opzichten onjuist; oorwormen zijn géén wormen en zijn evenmin aangepast aan een verblijf in het oor van dieren of mensen. Omdat ze dikwijls in nauwe spleten aangetroffen worden, werd wel gedacht dat ze zich in de gehooropening van mensen ophouden. Ook deden er verhalen de ronde over oorwormen die zich door het trommelvlies heen aten en eitjes legden in het brein.Een meer aannemelijke verklaring is dat de vorm van de opengespreide vliezige vleugels een gelijkenis vertoont met het menselijk oor. Oorwormen zijn echter nooit parasitair en kunnen zich niet handhaven in andere dieren. Er zijn wel enkele gedocumenteerde gevallen bekend waarbij een oorworm in de gehoorgang van een mens werd aangetroffen. Oorwormen zoeken de mens hierbij niet in huis op, dergelijke gevallen komen soms voor bij kampeerders die in het open veld slapen."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Oorwormen

Toegevoegd na 37 seconden:
"Les"= Lees....sorry!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

De Nederlandse naam ‘oorworm´ is misleidend, omdat het geen wormen zijn, en ze ook niet in het oor van de mens kruipen. Oorwormen zijn totaal ongevaarlijk voor de mens.
Oorwormen zijn volkomen onschadelijk voor de mens. Ze bijten of knijpen niet en richten binnenshuis ook geen schade aan.
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uhm, correctie, ze kunnen wel degelijk bijten. OK, het gebeurt niet vaak en alleen als ze in de knel komen, maar het kan wel! Bron: ervaringsdeskundige... ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ik ben ook al eens geknepen door zo'n beest, ik schrok me een hoedje, je merkt het echt wel even hoor.
Je vader vertelt onzin.
Een oorworm is een heel onschuldig insect. Vroeger werd wel gezegd dat ie in je oor kan kruipen omdat een oorworm graag in holtes kruipt.

Maar dat zou alleen maar kunnen als je buiten slaapt en dat zou dan wel heel toevallig zijn. Mocht het toch gebeuren dan volstaat een beetje olie in je oor om hem weer naar buiten te laten kruipen.
12 jaar geleden
Oorwormen zijn insecten, kleine kans dat ze in je oor kruipen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zou kunnen, maar dat gebeurt niet! Oorwurmen zijn onschuldige beestjes die graag in kiertjes kruipen en vanwege hun ranke lijf kunnen ze dat dan ook goed. De kans dat ze in je oor zullen kruipen is echter klein, ze zijn niet zo gauw in huis te vinden. Ze hebben die naam gekregen omdat mensen ze altijd in spleetjes en gaatjes zagen kruipen en dan denken mensen snel;" Wat zou er gebeuren als hij in mijn oor zou kruipen?" Een vorm van
bangmakerij dus. Het is dus hierdoor dat dit fabeltje ging leven. Hij zou echter wel eens per ongeluk in je oor terug kunnen komen (alles is mogelijk) maar een druppeltje olie in je oor jaagt hem er weer net zo snel uit. :P
amc
12 jaar geleden
Heel vroeger werden oorwormen gedroogd en vermalen als middel tegen doofheid. Later ontstond ten onrechte het volksgeloof dat oorwormen graag in je oor kruipen. Wat je vader vertelt klopt dus niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat is volksgeloof, waarschijnlijk te vochtig en warm daar, maar het zou natuurlijk tijdens het kamperen kunnen gebeuren.. Mijn vriendin heeft echter wel eens een fruitvliegje in haar gehoorgang gehad, dat was erg onprettig, maar die is er gelukkig weer uitgekomen, ik meen door op het oor te gaan liggen en te wachten tot het vliegje weer naar buiten komt.
Oorwormen zijn ook een prettig insect om in je tuin te hebben omdat ze bladluizen op het menu hebben staan. Jammer genoeg betekent hun aanwezigheid dus ook dat de planten last van bladluis hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een geruststelling: een oorworm kruipt niet in je oor.
Maar wist je dat kakkerlakken op plaats 2 staan van de meest voorkomende voorwerpen die uit het oor gehaald moeten worden? (op nr 1 staan speelgoedkraaltjes).