Ja, een insect heeft altijd zes poten - tenzij het insect tijdens zijn leven een poot is kwijtgeraakt, of met een ontwikkelingsstoornis is geboren.

Zie de Bron: insecten behoren tot het rijk der Animalia (dieren), waarbinnen ze vallen in de stam der Arthropoda (geleedpotigen).

Tot de stam der Arthropoda (geleedpotigen) behoren ook de spinnen, met acht poten, en dieren als de duizendpoot, met vele poten.

Insecten zijn echter die dieren, die weliswaar tot de stam der Arthropoda (geleedpotigen) behoren, maar die daarbinnen onder de onderstam der Hexapoda (zespotigen) vallen.

Dat laatste zegt het helemaal - alle insecten hebben zes poten.

Toegevoegd na 8 minuten:

Kort gezegd komt het erop neer dat insecten zijn *gedefinieerd* als die geleedpotigen die zes poten hebben.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een duizendpoot is volgens mij een insect achtige, en heeft meer dan 6 poten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een insect bestaat altijd uit drie segmenten (insect betekend ‘ingesneden’), van voor naar achter de prothorax, de mesothorax en de metathorax. Aan ieder segment zit één paar poten, waardoor insecten altijd zes poten hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
onzin de poten van een insect zitten vast aan het lijf niet aan de kop of het achterlijf
Alle insecten hebben 6 poten, tenzij het misvormt is. Het is een van de karakteristieken die insecten onderscheidt van andere 'geleedpotigen' ofwel: Dieren met een exoskelet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja altijd,

Een insect heeft
-6 poten
-een achterlijf
-een middenlijf
-een kop
Als het dier dit niet heeft is het geen insect,
Een spin lijkt op een insect maar hij heeft 8 poten dus is hij het niet