Hoever moet fruit uit elkaar liggen om het rijpen tegen te gaan , ivm met het Etheen gas?

Kun je bijvoorbeeld gebruik maken van een fruitschaal met dubbele lagen? Die bijvoorbeeld 15 cm ( hoogte) uit elkaar zitten.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Antwoorden (1)

Op basis van hun reactie op ethyleen tijdens het rijpen, kunnen vruchten in twee hoofdgroepen worden ingedeeld. De eerste groep wordt climacterische vruchten genoemd, waarbij rijping gepaard gaat met afgifte van ethyleen. Deze omvat vlezig fruit, zoals tomaat, avocado, appel, meloen, perzik, kiwi en banaan.
De tweede groep wordt niet-climacterische vruchten genoemd, waarbij de ethyleenproductie tijdens het rijpen niet toeneemt. Deze vruchten kunnen echter sneller rijpen als ze worden blootgesteld aan een externe ethyleenbron, zoals een rijpende climacterische vrucht. Deze groep omvat aardbeien, druiven en citrusvruchten.

Omdat ethyleengas niet blijft hangen maar opstijgt in de lucht, zou een afstand van minimaal 1 cm voldoende moeten zijn om het rijpingsproces niet te versnellen.
Ventilatie en een lage temperatuur vertragen het rijpingsproces ook.
SimonV
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@SimonV
Plus
Een belangrijke bron van ethyleengas is ook een bos bloemen. Met name als de bloemen ouder worden, geven ze meer ethyleengas af. Je moet de bloemen dus ook ver genoeg van het fruit af zetten.
TurfGraver
3 jaar geleden
Als de gas opstijgt is in de hoogte uit elkaar zetten wellicht geen goed idee (voor de bovensten).
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dus kun je eigenlijk het beste de niet-climacterische vruchten onderin leggen en bijvoorbeeld de appels en bananen het bovenste gedeelte van de mand?
SimonV
3 jaar geleden
Ja. Hoewel in een normale fruitschaal waar fruit over elkaar heen ligt de rijping doorgaans niet supersnel gaat.