Kunnen mensen koolmonoxide uitademen bij te weinig zuurstof net als een slecht afgestelde cv ketel?

Bij een ketel of auto wordt altijd een klein beetje extra zuurstof aan de verbranding toegevoegd om co2 te maken ipv co. Bij zuurstoftekort ontstaat dus co. Wij mensen stoten ook co2 uit bij onze "verbranding". Nou vroeg ik me af, zijn er omstandigheden waarbij mensen ook co kunnen uitstoten ipv co2?

3 jaar geleden
in: Biologie
3.2K

Antwoorden (2)

Bij het uitademen stoten wij co2 uit, maar het gehalte is vele malen lader dan van een verwarmingsketel. Onze uitgeademde lucht bevat nog voldoende zuurstof om een verwarmingsketel te laten branden (en slechts een paar procent meer co2). De uitlaatgassen van een verwarmingsketel bevatten (nagenoeg) geen zuurstof meer (wel veel meer volledig en onvolledig verbrandde koolstof).
jc54
3 jaar geleden
TurfGraver
3 jaar geleden
De vraag is: Nou vroeg ik me af, zijn er omstandigheden waarbij mensen ook co kunnen uitstoten ipv co2?
Nee, mensen kunnen geen koolmonoxide uitademen.
Dat komt omdat de verbranding van suiker en vet in het menselijk lichaam gebeurt via een serie biochemische reacties, gekatalyseerd door enzymen, waarbij die enzymen specifiek CO2 afsplitsen (citroenzuurcyclus).
tinus1969