Bestaat er een test waarmee je je immuunsysteem kunt testen?

Ik ben benieuwd of je zoiets kan testen. Natuurlijk kan je met voldoende slaap en gezonde voeding je immuunsysteem op peil houden, maar is het ook mogelijk om het effect hiervan te laten testen? Dan weet je meteen of je acties zinvol waren en of je dus goed bezig bent.

3 jaar geleden
in: Biologie
1.4K
crispy
3 jaar geleden
Er kan wel worden aangetoond of je een bepaalde ziekte hebt gehad, dan wordt dus vastgesteld dat je immuunsysteem werkzaam is tegen ziekte X. Bijvoorbeeld bij Covid-19 is dat wel aantoonbaar. Alleen die immuniteit werkt niet voor altijd en niet altijd voor gemuteerde versies van het betreffende virus.

Antwoorden (1)

NEEN, dat bestaat niet.
Immuniteit bestaat er in heel veel verschillende soorten tegen heel veel verschillende lichaamsvreemde stoffen. Je kunt dat NOOIT in EEN noemer vatten.
Immuniteit van individuen kan goed aan de hand van ons eigen lichaam gedemonstreerd worden. Ons lichaam kent een dubbel afweersysteem. Het betreft twee soorten cellen in ons bloed, de zogenaamde B-lymfocyten en T- lymfocyten. Beide worden in de lymfeklieren gemaakt. De lichaamsvreemde stoffen worden antigenen genoemd. Het kunnen virussen, bacteriën of allerlei stoffen zijn. B-lymfocyten maken hier stoffen tegen, zogenaamde antistoffen, die de lichaamsvreemde stoffen onschadelijk maken. Deze antistoffen zijn zeer specifieke eiwitten. De T-lymfocyten reageren met de wand van cellen met een antigen, waardoor de cellen sterven. Deze cellen kunnen eigen cellen zijn die door een virusbesmetting vreemd antigen in hun wand dragen, of ook cellen met vreemde antigenen die van een ander persoon afkomstig zijn, zoals bij transplantaties. Er kan dan afstoting plaats vinden.