Waarom zit er te weinig vitamine K in borstvoeding?

Op alle sites die ik tegen kom over baby's en borstvoeding, lees ik dat wanneer je als moeder borstvoeding geeft aan je baby dat je apart vitamine K moet toedienen aan je baby.

Hoe komt dit? Borstvoeding is volledig natuurlijk. Hoe is het dan mogelijk dat hier niet alles in zit dat je kindje nodig heeft?

https://www.ggdhvb.nl/jeugdgezondheidzorg/veelgestelde-vragen/voeding/wanneer-en-hoelang-moet-ik-vitamine-k-aan-mijn-baby-geven

https://deverloskundige.nl/net-bevallen/subtekstpagina/151/vitamine-k-en-d/

https://www.zwangerenportaal.nl/baby/verzorging/vitamine-k-en-d-voor-je-baby-waarom-hoeveel-en-tot-wanneer

3 jaar geleden
in: Biologie
1.3K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik ben ook op zoek naar het antwoord op die vraag. Juist omdat baby's het zelf niet voldoende aanmaken, zou ik verwachten dat de natuur heeft bedacht dat de baby wel de vitamine K uit de borstvoeding krijgt en kan 'gebruiken'.
Vooralsnog begrijp ik er van dat, zolang je baby geen ziekte heeft aan de galblaas, leveraandoening of vetstofwisseling, deze voldoende vitamine K binnenkrijgt via de borstvoeding. Het is dan wel belangrijk om op te letten dat de baby op de juiste manier de borst leegdrinkt om ook de vettere moedermelk binnen te krijgen, omdat de vitaminen K en D juist in die vettere melk zitten. Raadzaam is het om te controleren dat je eigen vitamine-waarden voldoende zijn.

Antwoorden (1)

Een pasgeboren baby heeft nog onvoldoende darmbacteriën om zelf voldoende vitamine K aan te kunnen maken. Het duurt ongeveer twaalf weken voordat het kind dit wél zelf kan. Aan flesvoeding is daarom de vitamine toegevoegd, maar die toevoeging ontbreekt dus bij borstvoeding. (Het wordt trouwens geadviseerd om ook extra vitamine K te geven wanneer de baby minder dan 500 milliliter flesvoeding binnen krijgt).
. . .
Voor de duidelijkheid: er zit wél voldoende vitamine K in borstvoeding, maar omdat niet alle baby's dat goed op kunnen nemen wordt geadviseerd om het in een andere vorm extra toe te dienen.
= babyʹs
Toegevoegd op 15 oktober 2020 16:38: tekst
Amadea