Hoe slaapt een haai?

Ik heb gehoord dat haaien als ze niet zwemmen dood gaan. Nu weet ik niet in hoeverre dit waar is. Maar wat ik wel weet is dat ze zinken als ze niet zwemmen. Veel haaien zwemmen in diepe oceaan en zullen het niet overleven als op de bodem terechtkomen. Kortom hoe slapen haaien? gaan ze eerst naar de kust of iets dergelijks of kunnen ze zwemmend slapen wat is de truck?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
14.1K

Het beste antwoord

Bijna alle haaien moeten blijven zwemmen, anders stikken ze, en zinken ze.
Want als haaien zwemmen komt er water met zuurstof naar binnen.
Er zijn ook tijden dat haaien niet erg actief zijn.
Dolfijnen hebben een soort gelijk probleem, als ze slapen kunnen ze opgegeten worden door haaien.
Ze hebben iets speciaals ontwikkeld.
De twee hersenhelften slapen om de beurt, zo kan een dolfijn altijd blijven zwemmen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik had gehoord dat dolfijnen één helft van hun hersenen uit kunnen schakelen en dus met één oog dicht slapen en de ander open. Misschien dat haaien dat ook hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Even uit m'n hoofd, misschien dat een marinebioloog hier een correcter antwoord heeft:

Als ik me goed herinner is de haai in staat om beide hersenhelften onafhankelijk van elkaar te gebruiken. Hij slaapt dus "half om half", eerst de ene hersenhelft, dan de andere. Hierdoor blijft hij dus te alle tijde bij bewustzijn, en kan hij blijven zwemmen.