Hoe heten de twee ronde, uitstekende botten aan beide zijden onderaan/zijkant van het achterhoofd?

Een van die bulten doet pijn. Hopelijk geen enge ziekte.

3 jaar geleden
in: Biologie
9.2K

Antwoorden (2)

De schedel bestaat uit 22 botten. Ik denk dat je het achterhoofdsbeen (Latijnse benaming 'os occipitale') bedoelt. Pijn is altijd een teken dat er iets aan de hand is. Maar dit hoeft niets ernstigs te zijn. Een onschuldige ontsteking doet ook pijn. Als de pijn blijft duren zou ik toch even naar de huisdokter gaan, die je dan eventueel zal doorverwijzen naar een specialist. Het kan een gezwollen lymfeklier zijn. In de halsstreek zitten wel 300 van die klieren.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Waarschijnlijk bedoel je de occipitale condylus. Eenzijdige pijn hiervan zou kunnen duiden op het occipitaal condylus syndroom. Het is meestal te wijten aan een kwaadaardig gezwel naar de schedelbasis toe en wordt ondergediagnosticeerd.
Als de pijn aanhoudt, kun je beter naar de huisarts gaan.
SimonV